Plateslipp som del av ph.d.-avhandling

Fredag slippes albumet «Live in Concert» med Ingolv Haaland & Kristiansand Symphony Orchestra with friends.

Ingolv Haaland

Ingolv Haaland laget konserten som del av hans PhD-avhandling.

Platen er et konsertopptak fra Kilden i Kristiansand tidligere i år, og del av Haalands ph.d.-avhandling «How to develop a signature sound? - A performers perspective».

Forhistorien er lang, og begynner i Kambodsja i 2006 da Haaland bodde der. Han ville våge å tenke stort og satte seg noen langsiktige mål. Det førte til en mastergrad i musikk, med utgangspunkt i Kambodsja.

Nå jobber han med en ph.d. hvor musikere fra flere land og ulike deler av verden er med.

Live in concert

– Jeg er ydmyk over at verdensstjerner gir tillit til en som kommer fra andre siden av jorden for å jobbe med dem, sier Haaland.

Presser grenser
Når det kommer til kvalitet er Haaland kompromissløs. Han streber hele tiden etter å gjøre ting så perfekt som mulig i hvert ledd, gjennom alt fra planlegging til gjennomføring og masting av platen.

– Jeg liker å presse egne grenser. Alle har et maksnivå og jeg liker å strekke meg opp mot 100 prosent. Da er de siste 10 prosentene utrolig harde, sier Haaland.

– Musikk er en livsstil og når jeg lager noe er det en forlengelse av meg selv, sier han.

Medvirkende fra institutt for rytmisk er Bendik Hofseth, Hilde Norbakken, Karl Oluf Wennerberg, samt de tidligere masterstudentene Torbjørn Tveit og Knut Ingolf Brenna. All musikk er arrangert og orkestrert av Haaland, og komponert i samarbeid med artistene.

Albumet kommer i begrenset opplag og kan kun kjøpes i billettluken på Kilden eller hos Sissel Brit Ryen på Fakultet for Kunstfag ved Universitetet i Agder.

Tekst og foto: Morten Rosenvinge