Plastspesialister inn i katapultsenter

Norner AS, beskrevet som verdensledende på plastmaterialer, kommer inn på eiersiden i katapultsenteret Future Materials.

Fra venstre: styreleder Håvard Moe i Future Materials, daglig leder Aslaug Hagestad Nag i Future Materials og CEO Kjetil Larsen i Norner AS.

Geir Grasmo profilbilde

Instituttleder Geir Grasmo ved Institutt for ingeniørvitenskap, UiA.

– Dette er svært hyggelig fordi de kompletterer kompetansen i senteret med sin kunnskap om plastmaterialer og blandingsmaterialer med plast.

Det sier instituttleder Geir Grasmo ved Institutt for ingeniørvitenskap ved UiA.

Sammen med Arendals Fossekompani ASA, Elkem ASA og ReSiTec AS har universitetet vært eier av senteret siden oppstarten i 2017. Nå kommer Norner AS inn, og hver av de fem aksjonærene får etter en emisjon like store eierandeler.

– Norner kompletterer vår faglige basis og Katapultsenteret får dermed styrket sin faglige bredde. Med deres bidrag i forskning, undersøkelser og utvikling av løsninger, er vi enda bedre rustet til å kunne gjøre veien fra idé til marked kortere for det norske næringslivet, sier Grasmo.

Universitetet i Agder har sammen med partnerne jobbet over lengre tid for å få Norner inn i gruppen.

Utvikler fremtidens materialer

Future Materials katapult-senter er et nasjonalt testsenter for fremtidens materialer.

Senteret tilbyr testfasiliteter, kompetanse og nettverk for å utvikle bærekraftige avanserte materialer og produksjonsprosesser.

– Vi ser frem til å være med i et så sterkt team som Future Materials allerede er, og vi har god tro på at vi sammen kan utvikle Future Materials videre sammen til et ledende senter for fremtidens materialer både nasjonalt og internasjonalt, sier CEO i Norner, Kjetil Larsen.

– Plast og kompositter er en viktig del av fremtidens materialer, og vi tror at eksisterende og fremtidens kunder vil ha stor glede og nytte av at katapultsenteret nå vil dekke et så bredt område, sier Larsen.

Les også om Norners nye teknologisenter i Porsgrunn