Planer for Universitetsbyen Kristiansand

Universitetsstyret behandlet Utviklingsplan 2040 for Universitetsbyen Kristiansand i møte 26. november.

Illustrasjonen viser hvordan Juul Frost Arkitekter ser for seg campus ferdig utbygd og de tre veiene fra universitetet og til Kvadraturen via tre broer (to av broene er nye). Hovedatkomst til campus er lagt til området ved Kristiansand Katedralskole Gimle/Oddernes kirke.

Universitetsstyret ber om at Kristiansand kommune lar utviklingsplanen være førende for planarbeidet i området mellom campus og Kvadraturen.

Kristiansand kommune, Statsbygg, Universitetet i Agder, Studentsamskipnaden i Agder og Vest-Agder fylkeskommune har gått sammen om et prosjekt for å lage en langsiktig utviklingsplan for Universitetsbyen Kristiansand.

Prosjektets mål er å redusere den opplevde avstanden og sette søkelyset på samspillet mellom Universitetet i Agder og vertsbyen Kristiansand i et 2040-perspektiv.

Det danske arkitektfirmaet Juul | Frost Arkitekter fikk oppdraget med å lage en helhetlig utviklingsplan om hvordan byen og campus kan bli mer integrert.

Universitetsdirektøren bes vektlegge planen ved videre utvikling av campusen og ved tilstedeværelse utenfor campus, i samarbeid med Statsbygg og SiA.

Det ble også vedtatt å be kommunen om å endre veinavn til Universitetsveien på veistrekningen fra Dronningens gate og inn på Gimlemoen. Det vil si deler av Østerveien, Jegersbergveien og Gimlemoen. Veinavnet kan bidra til å tydeliggjøre traseen fra Kvadraturen og opp til universitetet.

Avstanden til sentrum

Universitetet i Agder er lokalisert utenfor sentrum, og det er en utfordring med den fysiske og mentale avstanden mellom campus og byen. For å etablere en sterk identitet som universitetsby er det viktig med et synlig og markert universitetet og aktive studenter i bybildet.

I Utviklingsplan 2040 for Universitetsbyen Kristiansand skisseres tre akser/atkomstveier av ulik karakter som skal bidra til å gjøre den opplevde avstanden mellom campus på Gimlemoen og Kvadraturen kortere og retningen tydeligere. Utvikling av et urbant felt i dette området kan koble de to bydelene tettere sammen.

Lund torv karakteriseres som et opplagt sted for utvikling av et tyngdepunkt av bymessig karakter. Her er det plass til studentboliger, utstillingslokaler og forskerboliger. Noe som kan være med på å skape et akademisk tyngdepunkt mellom campus og byen.

Rapporten viser også potensialet i Kvadraturen/Dronningensgate for å synliggjøre universitetsaktiviteter og inneholder ideer til hvordan universitetet og studentene kan bli mer synlige i byen.

Utviklingsplanen foreslår tre veiforbindelser mellom Kvadraturen og campus

• Urban forbindelse
    Denne strekker seg fra Kvadraturen via Dronningens gate og Østerveien. Dette området har det største utviklingspotensialet. Arealene egner seg for fortetting og urbanisering. Strekningen kan utvikles til hovedatkomst både til campus og Kvadraturen for gående og syklende og som kollektivtrasé for buss.
  • Forbindelse for myke trafikanter
    Denne starter ved Torvet og går via Rådhusgata, over planlagt (men ikke bygd) gang- og sykkelbro til Kjøita og gjennom boligområdene, forbi tidligere Gimle aldershjem og skogsområdet ved Agder naturmuseum og botaniske hage og opp til campus. Dette er nå en lite kjent og nesten skjult forbindelse som må synliggjøres bedre.
  • Vestlig forbindelse
    Denne vil gå fra Kvadraturen langs Tordenskjolds gate via ny sykkelekspressvei (under planlegging) og gjennom Gimlevang til universitetets vestlige atkomst. Det må lages gang- og sykkelveinett med god skilting.

Utbygging av campus

Campusområdet omdefineres fra ren universitetscampus til å få en rolle som byplanmessig tyngdepunkt og kraftfelt med muligheter for en fordobling av bygningsmassen på eksisterende campus.

Dette vil gi muligheter for økt samlokalisering med relevante næringslivsaktører, offentlige funksjoner og servicetjenester som sammen med universitetet kan skape synergieffekt og aktiviteter.

Det foreslås å utvide universitetscampusen ved å inkludere området mot Kristiansand Katedralskole Gimle og Oddernes kirke.

Utvikling av Gimlemoen

Juul Frost Arkitekter skisserer en utvikling av campus i flere etapper:

Juul Frost Arkitekter skisserer en utvikling av campus i flere etapper. Illustrasjon over bygninger som potensielt kan rives.

Juul Frost Arkitekter skisserer en utvikling av campus i flere etapper. Bygninger som potensielt kan rives: 1) Sigrid Undsets hus, 2) Jørgen Løvlands hus, 3) Undervisning og kontorer, 4) grupperom, 5) brakker

Skisse av konseptet. Fremtidens UiA byr på nye plassrom. Det skapes ulike rom hvor fagkretsene møtes.

Illistrasjon: Nye bygningsstrukturer tar utgangspunkt i eksisterende bygg på campus.

Nye bygningsstrukturer tar utgangspunkt i eksisterende bygg på campus.

Illustrasjonen viser universitetet sett fra sør, ferdig utbygd med økt areal på 80 785 kvm.

Illustrasjonen viser universitetet sett fra sør, ferdig utbygd med økt areal på 80 785 kvm. Universitetets behov alene er stipulert til 48 285 kvm. Eksisterende bygningsmasse er markert grå, mens nybyggene er hvite.

Utviklingsplan 2040 for Universitetsbyen Kristiansand