Phishing-angrep på UiA-brukere

De siste dagene har mange fått fiske-meldinger inn på UiA-brukerkontoen. Biten en på kroken kan det være mange ubehageligheter før en er løs.

Svært troverdig fake-side - med bilde av Campus Grimstad og UiA-logo.

Svært troverdig fake-side - med bilde av Campus Grimstad og UiA-logo.

- Det er lett å bli offer for data-fiskere om en ikke er oppmerksom nok, sier Helge Høynes – teamleder ved UiAs datasenter.

- Vi hadde nettopp et tilfelle der vi måtte gjøre grep som å sperre kort og endre passord for å få den ansatte på nett igjen. Les mer om phishing på UiA:

Sjekk alltid avsenderadressen før du åpner en e-post – i hvert fall om den ber deg om å gjøre noe.

Ferskt eksempel fra UiA - og se hvor mye som er likt og troverdig med UiAs sider!

Ferskt eksempel fra UiA - og se hvor mye som er likt og troverdig med UiAs sider!

UiAs filtre renser bort tusenvis av phishing-e-poster og andre forsøk på nettinntrengning hver eneste dag og time, døgnet rundt. Men noen slipper alltid gjennom. Og noen er mer skadelige enn andre – for eksempel såkalte crypto-lockere, som stenger ned maskinen og krever løsepenger for å åpne opp igjen. UiA har hatt flere slike tilfeller, her er et (gammelt) eksempel: https://www.uia.no/nyheter/to-berget-fra-loesepenge-utbetaling-fra-laast-pc .

Om du skulle havne i en løsepenge-situasjon må du aldri finne på å betale. Det er ingen garanti for at maskinen blir låst opp. Tvilsomme e-poster skal du varsle IT om så fort som mulig. Send e-post til spam@uia.no, så tar IT-avdelingen grep.

Si-ifra-siden og andre tips

På UiAs Si-ifra-side er det en egen side om informasjonssikkerhetmed tips, råd og kontakter.

Sikresiden.no er spesiallaget for sikkerhet i universitets- og høyskolesektoren. Her ligger opplegg for hva en bør gjøre om en situasjon oppstår – fra datainnbrudd til terroranslag. Det er to hovedsider: Akuttsiden (Når noe skjer) og forebyggende. Les om dem her: Det er klokt å sjekke begge nå – før en hendelse oppstår.

Andre gode nettsteder for trygghet på nettet:

NorSiS driver Slettmeg.no - med gratis råd– og veiledningstjeneste for deg som føler deg krenket på nett.

Nettvett.no - Informasjon, råd og veiledning om sikrere bruk av Internett og sosiale medier. Gir også veiledning om å sikre mobil og datamaskiner mm.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) er Norges ekspertorgan for informasjons- og objektsikkerhet, og er det nasjonale fagmiljøet for IKT-sikkerhet. Direktoratet er nasjonal varslings- og koordineringsinstans for alvorlige dataangrep og andre IKT-sikkerhetshendelser.​