Påvist smitte på Campus Kristiansand – potensiale for stor spredning

En student ved Avdeling for lærerutdanning har fått påvist koronavirus. Vedkommende har beveget seg på campus, og har deltatt i fadderarrangementer.

Korona-viruset-2871--cdc-alissa-eckert-ms_modifisert

Studenten var på campus mandag 16. august og deltok i fadderarrangementer, inkludert omvisning på campus der gruppen var i oppstartsmøte i Lærerutdanningenes telt, innom kantina, biblioteket, vrimlehallen og andre fellesarealer. På kvelden mandag deltok studenten i fadderarrangement på byen

Onsdag 18. august var studenten på forelesning, og torsdag var vedkommende i Dyreparken.

Har fått sms fra smittesporerne

Hele kullet på 150 personer som studenten er en del av, har fått sms fra smittesporerne i Kristiansand kommune. I sms’en står følgende:

«Viktig melding fra smittesporingsteamet i Kristiansand kommune. Du har mulig vært eksponert for koronavirus på forelesning på UiA 18/8. Vi ber deg være obs på symptomer. Se https://www.kristiansand.kommune.no/smitteinfo »

Smittesporerne i Kristiansand kommune ikke satt noen av studentene i karantene, bortsett fra studenten som er smittet. Vedkommende er satt i isolasjon.

Går til digitale forelesninger

Forelesningene for kullet fredag 20. august vil gå digitalt, så studentene unngår å bli samlet i forelesningssaler. Det er en beslutning som UiA har tatt.

Dette blir gjort for å unngå at de som eventuelt er smittebærere uten å vite om det, skal smitte noen.

Følg med på canvas for mer informasjon om forelesningen.

Lett å teste seg

Korona testestasjon - plakat.

- Situasjonen har potensielt stort omfang, så nå gjelder det at alle som har vært på Campus Kristiansand de siste dagene er ekstra oppmerksomme om de får selv små symptomer på korona-virus, sier beredskapsleder Jan Egil Heinecke.

Det er enkelt å få testet seg på campus. I tillegg til at hurtigtesten kan gi svar på om den enkelte er smittet, gir testen også grønt korona-pass – forutsatt at man ikke er smittet, naturligvis.

Fredag 20. august vil testeteltet ved Spicheren ta hurtigtester fra 09:00 til 11:00.

Kristiansand kommunes mobile teststasjon vil stå parkert ved hovedinngangen fra 11:00 – 14:00.

Vaksine

Både Kristiansand og Grimstad kommuner er opptatt av at studentene blir vaksinert.

Gå inn på «Retningslinjer om informasjon om korona-virus» på UiA.no, scroll litt ned og les hvordan du får vaksinetime i første plusspunkt.