På sporet av den norske Jesus

I den norske offentligheten står Jesus ofte for moderne norske verdier som demokrati og likestilling. På en konferanse 8. og 9. desember møtes norske og internasjonale forskere til diskusjon.

Konferansen Made in Norway: Constructing Jesus and Bible in Contemporary Culture finner sted 8. og 9. desember 2016 på Universitetet i Agder, Campus Kristiansand. (Illustrasjon: Thomas Andersen)

– Jesus blir presentert med det vi kan kalle norske trekk i Norge. Samtidig ligger det en vaghet i presentasjonen av ham som sjeldent er knyttet til bestemte bibeltekster. Jesus-skikkelsen kan representere verdier som likestilling, toleranse og nestekjærlighet, og kan enkelt tas til inntekt for holdninger som vi setter høyt. Med bibelen er det på samme måte, sier professor Årstein Justnes ved Institutt for religion, filosofi og historie ved Universitetet i Agder.

Sammen med professor Tor Vegge arrangerer han konferansen "Made in Norway: Constructing Jesus and Bible in Contemporary Culture" den 8. og 9. desember.

– Tidligere kunne Jesus bli fremstilt som den revolusjonære som stod på de fattiges side, en Jesus som nærmest kunne støtte opp under SVs partiprogram. I dag er det mer snakk om å bruke Jesus som støttespiller for liberalisme og individets frihet, sier Vegge.

De to trekker også frem hvordan norske kristne tidligere mente at likestilling og kvinnekamp ikke var sanksjonert av Jesus, mens dette nå har snudd.

– Men Paulus er ikke Jesus, så han får kjørt seg litt av og til, sier Vegge, med hentydning til apostelens konservative kvinnesyn.

Forskjellig fra land til land

Professor Årstein Justnes og professor Tor Vegge ved Institutt for religion, filosofi og historie ved Universitetet i Agder.

Hverken Jesus eller Bibelen blir fremstilt likt fra land til land. På konferansen vil James Crossley fra St. Mary's University fortelle om hvordan Bibelen og Koranen blir brukt i engelsk politisk diskurs.

De to forskerne peker på at Bibelen har mindre plass i offentlig debatt blant politikere i Norge enn det som synes å være tilfellet i England. Men når Bibelen først brukes av norske politikerne, er det nesten alltid i det liberale og tolerantes tjeneste.

– I en debatt mellom to kristne vil den ene fint kunne hevde at Bibelen er mot homofilt samliv. Men om to norske politikere diskuterer, synes Bibelen alltid å være tolerant, liberal, og litt norsk, sier Vegge.

Hvem Jesus var

Fredag 9. desember blir det også holdt et åpent arrangement med tittelen "Jesus - fiksjon, myter og historieforskning" på Universitetsbiblioteket i Kristiansand. Arrangementet handler om hva vi kan vite om den historiske Jesus.

Strengt tatt finnes det nemlig ingen arkeologiske bevis for at Jesus har levd.

– Samtidig regner vi med at livet til Jesus er forholdsvis godt dokumentert gjennom evangeliene og to romerske historieskrivere. Vi har like gode bevis for at Jesus har levd som at Muhammad eller Julius Cæsar har levd. Det mer saftige spørsmålet er hvem Jesus var, og hva kirken gjorde ham til, sier Vegge.

Arrangementet på Universitetsbiblioteket er en samtale mellom Årstein Justnes og Jesus-forsker Hilde Brekke Møller, som havnet i hardt vær da hun i 2013 blogget om Jesus som historisk person på forskning.no.