Over 350 påmeldte til lærerstudentenes fagdag

- Jeg tror vi har truffet godt, sier Susanne Øyvindsdatter Webenstad. Hun og medstudent Inga Kaleck er drivkreftene bak den første fagdagen for lærerutdanning ved UiA.

Susanne Øyvindsdatter Webenstad gleder seg til den første fagdagen for lærerutdanning, som hun og Inga Kaleck står bak.

Onsdag 16. januar arrangeres den aller første fagdagen for lærerutdanningene ved UiA. Et slikt arrangement har vært tenkt på og ønsket lenge, noe påmeldingen klart viser.

- På fagdagen vil alle pedagogikkstudenter oppleve nye perspektiver på sitt fag, og få høre fra de som jobber med faget til daglig. Hovedmålet vårt er å arrangere kurs som tar opp temaer som ikke står i pensum, men som vi kan møte i arbeidslivet. Responsen har vært over all forventning, sier Webenstad.

Samsvarer med hva studentene etterspør

Karen K. Halvorsen, rådgiver ved Avdeling for lærerutdanning, er imponert over programmet for fagdagen.

- Vi har prøvd andre arrangementer før, men ikke truffet så godt som dette. De gjennomgående temaene i kursene samsvarer med hva studentene selv etterlyser i studieundersøkelsene. Lærerutdanningen er veldig rammeplanstyrt, og det er ikke alle temaer vi får plass til. Derfor er det flott å se at våre studenter er engasjerte for å få mer kunnskap om de det ønsker å vite mer om, sier hun.

Det arrangeres fem ulike kurs, og studentene har meldt seg på ett hver. Følgende kurs skal holdes:

• «Av og til må vi våge å tenke det verste», ved Senter mot seksuelle overgrep Agder.
  • «Livsmestring i barnehage og skole», ved Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging.
  • «Hvordan kan du som lærer legge til rette for økt læringsutbytte hos minoritetselevene i klassen?», ved Kongsgård Skolesenter.
  •  «Praktisk undervisning og undervisningsmetoder», ved Mass Berg Johansen.
  • «Deg som framtidig leder i barnehage og skole, og atferd som utfordrer», ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.

Tror på ny fagdag neste år

Webenstad og Kaleck er ansatt i prosjektstillinger for å gjennomføre fagdagen, og de håper alle påmeldte får mye ut av den.

- Jeg tror studentene vil få mye igjen for å delta, og at de kan bruke det de lærer i arbeidslivet. Dette er første gangen vi arrangerer noe slikt, og med en slik respons tror jeg ikke det blir siste gangen, sier Webenstad.

Lærerstudentenes fagdag avholdes på Campus Kristiansand den 16. januar, fra 15.00-19.00, og er gratis. Påmeldingen er nå stengt.