Oppstart for SFI Offshore Mechatronics

Onsdag 22. april ble Agders første nasjonale senter for forskningsdrevet innovasjon, SFI Offshore Mechatronics, offisielt lansert.

Torunn Lauvdal, Eirik Normann, Anne-Grete Ellingsen og Frank Reichert.

Rektor Torunn Lauvdal med plaketten fra Forskningsrådet som viser at Universitetet i Agder har fått sitt første nasjonale senter for forskningsdrevet innovasjon. Her sammen med Eirik Normann (Norges forskningsråd), Anne-Grete Ellingsen (GCE NODE) og senterleder Frank Reichert (UiA).

– Samarbeidet mellom akademia og næringslivet gjør det ekstra gledelig at det nettopp er Offshore Mechatronics som er vårt første Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI), sa rektor Torunn Lauvdal i sin tale som åpnet programmet.

Markeringen fant sted på Hotel Ernst i Kristiansand. Der var forskere, samarbeidspartnere og andre som skal bidra til innovasjon i Agders største forskningssatsning noensinne, samlet.

SFI Offshore Mechatronics skal arbeide med tematikk som hydraulikk, bevegelseskompensasjon, robotisering, automatisering og overvåking. Målet er å utvikle elementer som er relevante for industrien.

Norges forskningsråd vil bidra med opp til 12 millioner kroner i året i til sammen 8 år. Med den regionale innsatsen vil det bli omtrent 200 millioner kroner til forskning og utvikling i perioden.

– Dette er forskning på det aller høyeste nivået, presiserte Eirik Normann, avdelingsdirektør i Norges forskningsråd. Han forklarte videre hvorfor slike sentre er så viktige:

• Et stort antall mastergradsoppgaver avlegges ved SFI’er
  • Tiltrekker seg gode doktorgradsoppgaver som er etterspurt av næringslivet
  • Betydelig internasjonal oppmerksomhet
  • Langsiktige strategiske allianser
  • Styrker innovasjonsevnen
  • Er godt kvalifiserte til å konkurrere om andre forskningsmidler
Bilde av forsamlingen

God stemning i salen under foredragene.

Behov for kunnskap og omstilling i bransjen

– Å komme opp i en slik eliteklasse er stort for vårt unge universitet og for hele Sørlandet. Behovet for omstilling vi visste ville komme, er her nå. Oljeinvesteringene gir ikke de samme avkastningene fremover. Kunnskap og kompetanse er ekstra viktig for norsk økonomi, sa Siri Mathiesen, regiondirektør NHO Agder.

Partnerbedriftene understrekte behovet for kunnskap og innovasjon. Tidspunktet for SFI Offshore Mechatronics kunne ikke vært bedre. Det er nå en må tenke langsiktig for å gjøre oljeteknologibransjen mer lønnsom og innovativ.

– Hvordan helautomatisere så vi slipper å se på varsler som dukker opp på en skjerm? Med robotisering, sa Anne-Grete Ellingsen, klyngeleder for GCE NODE.

– Vi henger etter i Norge, vi har hvilt oss og har nå en jobb å gjøre, påpekte hun videre.

– Forskning er verktøyet - innovasjon er resultatet, sa Johnny Olsen fra National Oilwell Varco.

Torunn Lauvdal, Bjarne Skeie og Anne-Grete Ellingsen

Åtte år med beinhard jobbing

Nøyaktig hvor mye hard jobbing som ligger foran Universitetet i Agder og de 19 samarbeidspartnerne ble presentert av prosjektlederne for de syv arbeidspakkene som prosjektet er delt inn i.

– Vi har åtte år med jobbing fremfor oss, vi vil ikke skuffe våre samarbeidspartnere, sa Frank Reichert, senterleder for SFI Offshore Mechatronics og dekan ved Fakultet for teknologi og realfag.

Første generalforsamling

Dagen før hadde generalforsamlingen i SFI Offshore Mechatronics sitt første møte på Universitetet i Agder.

I møtet ble det valgt styre, finansieringsplanen for de første tre årene ble gjennomgått, det samme ble forskningsplanen for samme tidsperiode. Videre ble nye medlemmer valgt inn – og generalforsamlingen gjennomgikk også en del generell informasjon om SFI Offshore Mechatronics.

Generalforsamlingen har følgende medlemmer: Rein Terje Thorsteinsen (UiA), Kari Nielsen (Lundin Norway),  Bjarne Sandrib (MH Wirth), Charlotte Skourup (ABB), Lena Skeie (Skeie Technology AS), Olav Egeland (NTNU), Stian Myhre (NOV), Klaus Schöffel (Teknova), Katharina Kjelland (Cameron Sense AS), Felix Strassburger (RWTH), Oddvar Skjæveland (IRIS), Øyvind Mydland (Stepchange AS),  Anne Grete Ellingsen (GCE NODE). Også representanter fra: MacGregor AS, Applica AS, Devoteam AS, GCE Maritime, Aalesund University College, University of Aalborg. Observatør: Øyvind V. Salvesen (NFR).

Generalforsamlingen i SFI Offshore Mechatronics trådte sammen for første gang 21. april på UiA.

Partnere i SFI Offshore Mechatronics:

• Universitetet i Agder (prosjektleder)
  • Teknova AS
  • NTNU