Ønsket velkommen til forskerskole om etikk

35 ph.d.-kandidater fra 4 universiteter er på Universitetet i Agder for å fordype seg i forskningsetikk i regi av forskerskolen PROFRES.

UiA-rektor Sunniva Whittaker ønsker ph.d.-kandidatene velkommen til PROFRES den 14. oktober.

– Å være del av en forskerskole er en stor mulighet. Her kan dere etablere nettverk som kan vare livet ut. Mange ph.d.-kandidater blir værende i akademia eller i tilstøtende organisasjoner, så dere kommer nok til å møtes ved mange anledninger.

Det sa rektor ved Universitetet i Agder (UiA) Sunniva Whittaker da hun åpnet PROFRES-samlingen på UiA den 14. oktober.

Universitetssamarbeid

I fire dager i oktober er 35 ph.d.-kandidater fra hele Norge samlet på sørlandet for å delta på den nasjonale forskerskolen for profesjonsrettet og praksisnær forskning på områdene helse, velferd og utdanning.

Skolen er et samarbeid mellom Universitetet i Sørøst-Norge, Nord universitet, Universitetet i Agder og Universitetet i Stavanger, i partnerskap med flere høgskoler og forskningsinstitusjoner over hele landet.

FAKTA/PROFRES

• Forskerskole finansiert av de fire samarbeidspartnerne Universitetet i Sørøst-Norge, Nord universitet, Universitetet i Agder og Universitetet i Stavanger for perioden januar 2017 - desember 2020.
  • En arena for forskning i og om profesjonell praksis i utvikling innenfor områdene helse, velferd og utdanning
  • Skal sikre at kandidatene tilbys en møteplass av høy kvalitet og av stor verdi for yrkesutøvelsen innenfor de aktuelle sektorene.
  • Skal utdanne forskere som er i stand å utvikle kritisk-konstruktiv og handlingsrettet kunnskap om og for profesjoner og yrkespraksis i en tid preget av endring.
  • PROFRES koordineres fra UiS.

Tema for årets forskerskole er etikk. I løpet av uken skal de både presentere sin egen forskning, og diskutere utfordringene sine i workshoper sammen med UiA-forelesere som har forskningsetikk som spesialfelt.

Relevant på tvers av profesjoner

– Vi ønsker å ha en faglig profil hvor vi tilbyr forelesninger på tema som er relevante for profesjonsgruppene som er involvert. Temaene våre skal være relevante på tvers av profesjonene, sier Solveig Botnen Eide.

Hun er UiAs representant i styret for forskerskolen, og leder for den lokale forskerskolekomiteen på UiA.

Forskerskolen er rettet inn mot ph.d.-kandidater fra helse- utdannings- og velferdsfeltet. Dette er utdanninger som utgjør en stor del av virksomheten hos alle de fire universitetene som samarbeider i PROFRES.

– Forskerskolen skal også bidra til å utvikle et felles fagmiljø og et forskningsfellesskap som kan bidra til å forbedre tjenestene innenfor helse, velferd og utdanning, sier Eide.

Du kan følge konferansen på Twitter og Facebook og med emneknaggen #ethicsprofres19