0
Hopp til hovedinnhold

Øker søkertallene på musikkstudiene

– Dette er helt fantastisk! Vi var veldig spente på søkertallene siden vi har satset stort på digital rekruttering i høst, sier dekan Marit Wergeland ved Fakultet for kunstfag.

Petter Berge og Mariam Kharatyan, foto
Livesending fra Kilden, hvor studentambassadør Petter Berge intervjuet førsteamanuensis Mariam Kharatyan ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk.

Sammenlignet med samme tid i fjor har søkertallene økt med tre-gangen på klassisk bachelorprogram. Selv om tallene er små, er det svært hyggelig å registrere framgangen. Også rytmisk musikk har god økning i søkertall. Og fremdeles er det nesten to uker til søknadsfristen går ut 15. desember.

Livesendinger, digital masterclass, quiz, Q&A session, chatbot, nyhetsbrev og student takeovers på Snapchat har vært noen av de digitale aktivitetene på fakultetet.

Benedikte Cecilie Gjertsen og Carsten Omholt, foto

Benedikte Cecilie Gjertsen og Carsten Omholt dro på besøk til Toneheim folkehøgskole. Denne reisen kunne følges på Snapchat.

– Vi når ut til mange flere med digitale sendinger. I tillegg kan de sees i etterkant, noe vi ser at veldig mange gjør, sier Petter Berge, studentambassadør på kunstfag og tredjeårsstudent på faglærerstudiet i rytmisk musikk.

Han har i år holdt presentasjonen sin foran skjermen i motsetning til tidligere da han har stått foran elevene ansikt til ansikt.

– Det var litt uvant å snakke inn i skjermen, men samtidig får man muligheter man ikke ville fått ellers. Lærere og studenter har for eksempel blitt invitert inn og intervjuet under livesendingene, sier Berge.

Sammen med rekrutteringsansvarlig har han jobbet ekstra mye med presentasjonen i år, som har blitt mer levende ved bruk av flere videoer og digital quiz.

– Det var viktig for oss å vise frem det vi på kunstfag er unike på. Vi har utrolig flinke og gode lærere som alltid har døren åpen, flotte fasiliteter som er åpne døgnet rundt og et utrolig godt studentmiljø, sier Berge.

Livesending fra Kilden

For å få flere unge interessert i våre klassiske studier har ett av tiltakene vært en livesending fra Kilden, som fakultetet har et tett samarbeid med. Direktør for Kristiansand Symfoniorkester, Geir Rebbestad ble intervjuet sammen med Anne Camilla Furre Thommesen og Mariam Kharatyan. Begge ansatt på Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA.

En informasjonssending om rytmiske studier er også planlagt.

– Jeg ønsker å formidle hvordan søknadsprosessen er og ufarliggjøre den litt. Det tror jeg mange elever er interessert i å vite mer om, sier Simen Sandnes. Han er tidligere student på Institutt for rytmisk musikk og trommeslager i bandene ARKENTYPE og SHINING (NOR).

Økt bruk av sosiale medier

En chatbot på Facebook Messenger presenterer studieprogrammene på en enkel måte og her vil man også kunne se videoer og lese studentintervjuer. Om man sitter igjen med noen spørsmål kan man velge live chat med en ansatt.

På Snapchat kunne man følge studentene Benedikte Cecilie Gjertsen og Carsten Omholt da de dro for å besøke Toneheim Folkehøgskole, hvor Gjertsen tidligere har vært elev. 

– Det var gøy å kunne ta andre med på reisen, og vise hvordan besøket var, sier Gjertsen.

Tettere kontakt med skolene

Folkehøgskoler og videregående skoler med musikk, kunst og dramalinjer er de viktigste stedene fakultetet rekrutterer studenter fra. Det er gjort et omfattende arbeid hvor man har kartlagt alle skolene og satt disse opp på et digitalt kart. Informasjonsbrev med lenker til livesendinger, videoer og opptaksprosessen er sendt alle skolene.

– Vi har fått musikklærere til å dele informasjonen i sine kanaler, slik at vi når elevene direkte. Søkerne sitter trolig med flere spørsmål enn vanlig i år, derfor planlegger vi å utarbeide gode informasjonspakker og følge opp søkerne etter de har søkt og frem til de takker ja til studieplass, sier opptaksansvarlig Ole Thomas Grimsli.