Jump to main content

Nytt skrivetilbud til UiA-studenter

Hvordan skriver du en akademisk tekst? Det skal den nyåpnede Skrivestua på biblioteket hjelpe studenter med.

Bilde av rektor Sunniva Whittaker som klipper over en snor.
Rektor Sunniva Whittaker sto for åpningen.

– Vi vet at mange studenter, spesielt når de kommer direkte fra videregående, ikke vet hvordan de skriver en akademisk tekst. Dette er ikke noe man lærer på videregående, så det er ikke rart at det oppstår mye forvirring, sier førstebibliotekar Stefan Fisher-Høyrem.

7. oktober åpnet Skrivestua dørene, og den offisielle åpningen ble avholdt fredag 25. oktober. Her får studenter hjelp til akademisk skriving av andre studenter. Mentorstudentene har fått opplæring siden august, og er klare til å ta imot sine medstudenter. Lignende tilbud finnes på andre universiteter i hele Norge.

– Vi ønsker at våre studenter skal være med i gode kunnskapsfellesskap. Mange sitter alene med tekstene sine, og tror at det er slik alle jobber med tekster. Her på Skrivestua kan du møte andre som er i din situasjon, og sammen få hverandre videre i skriveprosessen, sa rektor Sunniva Whittaker under åpningen.

«Hvordan skriver jeg en drøfting?»

– På biblioteket får vi inn mange henvendelser om oppgaveskriving, og vi har sett et tydelig behov for denne typen hjelp. Dette er ikke et sted hvor vi kan gi skriftlig tilbakemelding eller fagspesifikk veiledning, men vi kan svare på spørsmål som «Hvordan skriver jeg en

Bilde av Stefan Fisher-Høyrem som taler til forsamlingen.

Førstebibliotekar Stefan Fisher-Høyrem fortalte om hvordan Skrivestua skal jobbe.

drøfting?» og «Hva skal en konklusjon inneholde?», og hjelpe studenter gjennom skriveprosessen. Det er veldig vanlig å stå fast i slike prosesser, og vi kan hjelpe deg videre, sier Fisher-Høyrem.

Målet er først å få tilbudet opp og gå, slik at det kan driftes på en bærekraftig måte.

Faglærere, send dine studenter!

Skrivestua har fem studentmentorer i Kristiansand, og én i Grimstad. Arbeidet har blitt ledet av en prosjektgruppe med fire fagbibliotekarer. Bibliotekdirektør Jesper Christian Mørch har personalansvaret for skrivementorene, og Senter for læring og undervisning skal drifte tilbudet sammen med biblioteket.

– Vi er avhengige av at faglærerne der ute kjenner til tilbudet, og ber sine studenter om å ta kontakt. Nå bygger vi dette tilbudet videre gjennom høsten og våren, og håper på å kunne få en fast stilling som kan drive dette bærekraftig videre, sier Fisher-Høyrem.

Skrivestua er lokalisert ved Mattesamlingen i bibliotekets andre etasje på Campus Kristiansand, og i A2 082 på Campus Grimstad.
Slik er åpningstidene:
Kristiansand:

Mandag kl. 13.00 – 16.00 (drop-in)

Tirsdag kl. 09.00 – 12.00 (drop-in)

Fredag kl. 10.00-13.00 (drop-in)
Grimstad:

Mandag kl. 12.00 – 15.00 (drop-in)

Torsdag 15.00 – 17.00 (drop-in/booking)