Nytt professorprogram på UiA

UiA har behov for flere professorer, og vil gjøre noe med det. Mandag 26. oktober var første samling av deltakerne i professorprogrammet.

Bilde av deltakerne i et konferanserom.
Målet med det nye professorprogrammet er å lære om hva som kreves for å bli professor, og reflektere rundt hva slags professor en ønsker å være.

− Vi ønsker å tilrettelegge for kompetanseutvikling. Å bli professor er ikke nødvendigvis det man tenker mest på når man begynner å jobbe som akademiker, derfor vil vi gi de som er nysgjerrige på det et tilbud, sier Anders Johan W. Andersen, dekan ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap.

Han og professor Eivind Engebretsen ved Universitetet i Oslo jobber sammen om det nye programmet. 25 førsteamanuensiser på UiA skal igjennom et samlingsbasert program over to år, hvor forskjellige sider av professor-rollen skal belyses.

Hva slags professor?

− Det er viktig å reflektere rundt hva slags professor en selv ønsker å være, for rollen kan tilpasses så mye. Det skal være en akademisk lederstilling, men det er utallige måter å fylle rollen på. Du kan lede prosjekter, skrive artikler, drive med innovasjon, hjelpe andre til å bli professor, undervise, skrive lærebøker eller satse på formidling, for å nevne noe, sier Engebretsen.

Bilde av dekan Andersen som taler til deltakerne.

Dekan Anders Johan W. Andersen ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap åpnet samlingen.

Det praktiske, som å fylle formelle krav og skrive opprykksøknad, er selvsagt en del av programmet. Hvis man ønsker å bli professor må forskningen følge en rød tråd. Derfor vil det også utarbeides en kvalifiseringsplan, som er et styringsdokument som professorkandidaten kan følge gjennom flere år.

− Mange brenner seg på det punktet, og har ikke et klart mål med sin forskning. To av nøkkelbegrepene når en opprykksøknad vurderes, er bredde og dybde. Det skal være et landskap du kjenner godt, og et område du har spesialkompetanse på. Det skal prege din forskning, undervisning og formidling, sier Engebretsen.

Nytt kurs neste år

Mandag 26. oktober var første samling av deltakerne. Det blir et nytt tilbud neste år, muligens i en annen form, men detaljene er ikke spikret enda. Dekan Andersen er glad for at universitetet satser på kompetanseheving.

− Dette er et frivillig tilbud til de som selv ønsker en dag å bli professor. UiA trenger flere professorer, og da er det jo flott at vi kan hjelpe dem frem selv. Vi har flinke folk som vi ønsker å hjelpe videre, sier han.