Nymo er Kompetansetorgets #100

Det er ingen hvem som helst, den hundrede virksomheten som har valgt å registrere seg på UiAs samarbeidsportal Kompetansetorget.

AS Nymo er en hjørnestensbedrift i Grimstad med over 240 fast ansatte og er en del av J. J. Ugland-konsernet. De er medlem i NODE-klyngen og leverer konstruksjoner primært til olje- og gasselskaper over hele verden.

Nå er de altså virksomhet nummer 100 på Kompetansetorget.

- For oss som har og vil fortsette å satse på tett studentkontakt og samarbeid med UiA, var det helt naturlig å registrere oss, sier senior HMS- og HR-rådgiver Marie Borgen i AS Nymo.

Det var tips fra en student om at Nymo kunne synliggjøre prosjektene sine som gjorde at de registrerte seg.

SE ALLE REGISTRERTE VIRKSOMHETER HER!

Rekordsatsing

Nymo har samarbeidet med UiA lenge, men startet hovedsatsingen på studentoppgaver i 2012.

- Da startet vi jobben med kvalitetssertifisering (ISO 9001). I arbeidet med å utvikle involverende planlegging har det passet oss som hånd i hanske å få bruke kompetanse fra UiA, sier Åsmund Knutson som er prosjektleder for involverende prosjektgjennomføring i AS Nymo.

I 2012 hadde Nymo inne to masterstudenter i industriell økonomi. Våren 2015 slo bedriften alle interne rekorder for oppgavesamarbeid med 15 studenter involvert i sju prosjekter, hvorav to bachelor- og fem masteroppgaver.

Temaene for oppgavene har blant annet vært utvikling av maskinlinjen og kartlegging av hva Nymo kan gjøre mer effektivt.

- Når vi ser på de oppgavene vi har hatt, så har vi vært i hele verdikjeden, sier Knutson.

Ansatt som trainee etter oppgave

Benedicte Thunning Kluck

Tidligere masterstudent, nå trainee i AS Nymo gjennom Trainee Sør, Benedicte Thunning Kluck.

Benedicte Thunning Kluck var en av dem som skrev sin masteroppgave for AS Nymo våren 2015. Hun og to andre studenter ved sivilingeniørstudiet i bygg skrev om utmatting av sveiseforbindelser.

- Utmatting er en typisk feilingsmekanisme for offshorekonstruksjoner på grunn av belastning fra bølger. Vi har prøvd å presentere en mer nøyaktig metode for å beregne levetiden til konstruksjoner enn den som ligger i dagens regelverk, sier Thunning Kluck.

Nymo sørget for at studentene hadde et praktisk eksempel de kunne teste teoriene sine på.

- Vi fikk bruke boredekket på boreriggen North Dragon hvor Nymo har designet og produsert boremodulen. Vi fikk gå om bord og se det vi satt og regnet på. Når vi sammenlignet levetiden beregnet med dagens regelverk og med vår metode, ga vår metode mye lengre levetid, sier den nybakte sivilingeniøren.

Oppgaveresultatet og innsatsen hun gjorde i sommerjobben i 2014 la grunnlaget for at Thunning Kluck nå er tatt opp som trainee hos Nymo gjennom Trainee Sør.

- Jeg skal være med på Johan Sverdrup-prosjektet til Nymo, og det skal bli fantastisk spennende. Nå får jeg også en veldig fin overgang fra studenttilværelsen til arbeidslivet gjennom Trainee Sør, så jeg har mye å se frem til, sier hun og deler æren for et vellykket masterprosjekt med medstudentene Camilla Drivenes og Vidar Hellum.

Studentgruppa Camilla Drivenes, Vidar Hellum og Benedicte Thunning Kluck på North Dragon.

Døråpner

For AS Nymo er det ikke bare innsatsen studentene har lagt ned hos dem som har vært verdifull. De har også fått kontakt med det akademiske miljøet rundt.

- Vi traff professor Bo Terje Kalsaas ved Institutt for arbeidsliv og innovasjon i 2012. Han har senere blitt en viktig ressurs for oss innen fagfeltet, og vi har faktisk ansatt ham i en deltidsstilling hos oss, sier Marie Borgen.

- I tillegg har vi bidratt tilbake til UiA med vår kompetanse gjennom at flere av våre ansatte har vært gjesteforelesere og sensorer på eksamener, fortsetter hun.

Hos Nymo skal alle studenter som skriver oppgave for dem ha kontorplass i deres lokaler – både for at de skal få bedre oppfølging og forstå mer av hvordan bedriften fungerer.

- Det å skulle svare på spørsmål fra studentene og å snakke utad om hvordan vi jobber skjerper oss og tvinger oss til å være kritiske til egne metoder, sier Knutson.

Må utvikle og innovere

Nymo satser som mange andre virksomheter på utvikling og innovasjon for å sikre egen tilværelse. I det arbeidet er studentprosjekter og annet samarbeid med UiA og andre utdanningsinstitusjoner viktig.

- Det handler om å sikre at vi fortsatt er her om 50 år. Vi forsvinner fort hvis vi ikke er i front på teknologi og produksjonsmetoder. Samarbeid med akademia er en katalysator for utvikling og innovasjon hos oss, sier Borgen.

Tekst: Øivind Eskedal