Nye Agder-mastere slår an

Med 50 førsteprioritetssøkere til kystsoneøkologi, 52 til barnehagekunnskap og hele 226 til spesialpedagogikk er det liten tvil om at UiAs nye masterstudier i 2018 slår an.

Illustrasjonsfoto
Dag Olav Andersen, foto

Dag Olav Andersen

- Dette er bare helt utrolig. Den store interessen er en stor oppmuntring i alt arbeidet som er lagt ned for å få studiet til. Så dette lover veldig bra, sier instituttleder Dag Olav Andersen ved UiAs Institutt for naturvitenskapelige fag, som i år tilbyr et helt nytt mastergradsstudium i kystsoneøkologi.

Studiet, som hadde søknadsfrist 15. april i UiAs lokalopptak, inngår som en del av universitetets satsing på nettopp kystsoneøkologi og -forskning. Det er delfinansiert av Aust- og Vest-Agder fylkeskommuner med 10 millioner kroner, og har nå i oppstartåret 20 studieplasser.

Nasjonale og internasjonale lærere

Det er i utarbeidelsen av det nye masterstudiet lagt vekt på at studentene skal få anledning til å opparbeid et uvurderlig nasjonalt og globalt nettverk av fagpersoner som vil inspirere og hjelpe dem underveis.

Studiet tilbys derfor i et samarbeid med universitetets kystforskningssenter, Centre for Coastal Research, der blant andre GRID-Arendal, Havforskningsinstituttet, Norsk institutt for vannforskning (NIVA), Universitetet i Oslo, samt industri- og næringsaktører på sørlandskysten alle bidrar med undervisning og veiledning.

- Masterstudiet i kystsoneøkologi er et fremtidsrettet studium som kvalifiserer til en rekke faglige stillinger, for eksempel i offentlig miljøforvaltning, privat oppdrags- og utredningsvirksomhet eller innenfor «den blå næringen» - havbruksnæring og industri – som alle er satsingsområder i tiden som kommer, også i vår egen landsdel. Så dette blir utrolig spennende, sier Dag Olav Andersen.

Etterlengtet barnehagemaster

Ingeborg Eidsvåg Fredwall, foto

Ingeborg Eidsvåg Fredwall

Også masterstudiet i barnehagekunnskap – de andre av årets tre nye masterstudier ved UiA – er tatt godt imot. Ved fristens utløp i lokalopptaket 15. april var det kommet inn 52 førstepriortetssøknader til studiets 30 studieplasser.

- Vi er kjempeglad for det høye søkertallet! Det sier også noe om at dette er en etterlengtet master for barnehagelærere i regionen. Vi vet også at enkelte kommuner har lagt til rette for at barnehagelærer skal kunne kombinere jobb med studier. Nå gleder vi oss bare til å ta imot studentene til høsten! sier studieleder Ingeborg Eidsvåg Fredwall.

Stor interesse for spesialpedagogikk

Størst søkertall i forhold til studieplasser er det imidlertid på det nye masterstudiet i spesialpedagogikk. Her er det kommet inn hele 226 førsteprioritetssøkere til 20 studieplasser.

- Det er bare overveldende, og vi er selvsagt svært godt fornøyd med interessen for masterstudiet i spesialpedagogikk. Etterspørselen har vært utrolig stor siden studiet ble publisert, og det er ingen tvil om at studentene som blir tatt opp vil være godt kvalifisert for studiet. Så dette blir bare veldig bra, sier førstekonsulent Tonny Reidun Kvestad Pedersen ved Institutt for pedagogikk.

Samordna opptak

Søknadstallene til universitetets andre studier, inkludert studiene som tilbys i Samordna opptak, er ventet senere i uken.