Ny UiA-strategi: Skal styrke posisjonen som samskapingsuniversitet

Samskaping for fremtidens kunnskap blir UiAs nye visjon etter at universitetsstyret tirsdag vedtok universitets nye strategi for 2021-2024.

Rektor Sunniva Whittaker holder opp den nye strategien
Rektor Sunniva Whittaker holder opp UiAs strategi for perioden 2021-2024.

– Vi bygger videre på 2016-2020-strategien og på Plan for forskning og faglig og kunstnerisk utvikling 2017-2027. Nå legger vi forskning inn som et sentralt element i strategien. Vi ser også framover at verden endrer seg og vektlegger hvordan universitetet kan bidra til å utvikle fremtidens kunnskap, sier rektor Sunniva Whittaker.

Den nye strategien gjelder fra 2021 til 2024, og ble tirsdag vedtatt i universitetsstyremøtet.

UiAs strategi for 2021-2024

Samskapingsuniversitetet UiA

The University Board endorsed UiA’s new strategic plan during a meeting on 16 June at Scandic Bystranda in Kristiansand.

Universitetsstyremøtet 16. juni 2020 ble holdt på Scandic Bystranda i Kristiansand. Her ble UiAs nye strategi vedtatt

Samskaping av kunnskap har vært UiAs visjon. Nå endres den til samskaping for fremtidens kunnskap og UiA vil jobbe for å bli kjent som samskapingsuniversitetet.

– Samskaping har blitt et kjent begrep de siste fire årene og begrepet faller naturlig sett ut fra vår rolle i regionen, sier Whittaker.

Tverrfaglige løsninger

UiA satser tverrfaglig for å finne bærekraftige løsninger, og det er lagt inn seks tverrfaglige satsinger i den nye strategien. Det er Teknologi og samfunnsendringer, Det grønne skiftet, Demokrati og medborgerskap, Helse og levekår, Læring og dannelse og Kunst i samfunn.

– Vi ønsker at disse satsingene skal være et signal utad om retningen videre, samtidig som det vil være et redskap internt for å samle vitenskapelig ansatte fra ulike fagmiljøer som har felles interesser. På den måten kan vi bidra med ulike perspektiver inn i alle disse satsingsområdene, sier Whittaker.

Mangfold og respekt

De fire verdiene åpenhet, tillit, faglighet og respekt ligger som et grunnlag i den nye strategien og UiAs akademiske kultur skal kjennetegnes av: Akademisk frihet, bærekraft og mangfold.

– Verdiene og vår akademisk kultur preger UiA allerede i dag, men må stadig forsterkes. Eksempelvis er mangfoldsbegrepet svært viktig for oss og aktualiseres i dag både internasjonalt og her hjemme når det gjelder etnisk mangfold.  Rasisme er noe som ikke tolereres på UiA, og som vi må bidra til å bekjempe i samfunnet, sier Whittaker.

Et års prosess

Prosessen rundt utvikling av ny strategi har pågått det siste året. Først ble et diskusjonsnotat sendt ut i organisasjonen for innspill i september 2019. På bakgrunn av dette ble det utarbeidet et utkast til strategi som ble sendt ut internt og eksternt med høringsfrist 30. april.

Etter høringsinnspill fra alle fakulteter, enkelte administrative avdelinger og flere eksterne aktører hadde UiA-styret første behandling i sitt mai-møte. Endelig strategi for UiA 2021-2024 er nå vedtatt.

Handlingsplaner og tiltak

Fra høsten er det full fart med handlingsplaner og tiltakspunkter.

– Det er nå arbeidet begynner. For at strategien skal oppleves om relevant og meningsfull, må vi ha bred involvering i organisasjonen også i denne fasen. Vi skal sette tydelige mål for vår virksomhet som vi kan strekke oss etter, sier Whittaker.