Ny student i isolasjon

En student ved Fakultet for Humaniora og pedagogikk er satt i isolasjon etter bekreftet Covid-19-smitte.

Korona Covid-19--virus.

Studenten har ikke vært på campus den siste uka.

Kommunehelsetjenesten har satt de øvrige beboerne i kollektivet i karantene, og den kommunale smittesporingsenheten følger opp mulige nærkontakter.

Ved UiA har vi vært heldige og flinke til å følge smittevernreglene. Dermed har studentene kunnet bruke lesesaler og fellesområder på campus, slik studentene i Oslo nå også har fått tilbud om - og som de var hoppende glade for på nyhetene i går. UiAs studenter har også tilbud om ukentlige fysiske forelesninger. La oss fortsette å være gode på smittevern!

Hold avstand og vær ekstra obs på symptomer

Smittespredningen kan gå svært fort, har vi sett fra smittetopper over hele landet. Vi ser også at universiteteer og høyskoler er blant de første stedene som kommunehelsetjenesten stenger ned.

Det gjelder altså å holde fast på de grunnleggende smittevernreglene for å unngå låste dører på campus:

1. Hold deg hjemme hvis du er syk eller kjenner selv svært små symptomer på luftveisinfeksjon

2. Vask hendene eller sprit dem ofte

3. Sosial distanse er viktig - ikke skrump smittevern-meteren, men la den heller vokse til to meter. Husk det også når du er i kantina og på fellesområder.

4. Begrens nærkontaktene så godt du kan, og ha oversikt over de du har hatt kontakt med i mer enn 15 minutter på mindre enn to meters hold

Vi legger til at:

5. Bruk QR-kodene når du er i rom som er merket og

6. Last ned Smittestopp-appen fra FHI..

Alle slike små bidrag gjør at vi alle stiller bedre rustet i kampen for å unngå nedstengning.