Ny smittet student på lærerutdanningen

En ny student ved Avdeling for lærerutdanning har fått påvist korona-virus ved testestasjonen på Spicheren. Vedkommende er satt i isolasjon. Kommunens smittesporingsteam kontakter de som må gå i karantene.

Korona-viruset-2871--cdc-alissa-eckert-ms_modifisert

Studenten var på Campus Kristiansand og hadde undervisning onsdag 18. og torsdag 19. august. Smitten har ifølge smittesporing KRS sammenheng med et studentarrangement den 16. august.

Medstudenter og faglærere får sms fra smittesporerne i Kristiansand kommune via UiA-CIM, så de blir oppmerksomme på at de kan være smittet. Smittesporerne tar direkte kontakt med de som er nærkontakter.

Men alle må være ekstra oppmerksomme om de kjenner symptomer. Mer om symptomer: https://www.kristiansand.kommune.no/smitteinfo

Studentene i det aktuelle kullet får beskjed i Canvas om hvordan undervisningen blir lagt opp, Bortsett fra de som ikke er vaksinert, som må i karantene, kan alle møte til fysisk undervisning.

Dette tilfellet

Dette skal medstudentene gjøre:

Disse kan gjerne ta hurtigtest frivillig – og selvfølgelig om de har symptomer:

1. De som er fullvaksinerte (to doser)
  2. De som har hatt covid-19 i løpet av de siste 6 månedene

Husk at du fremdeles kan få korona, og / eller være smittebærer selv om du er fullvaksinert.

Disse skal – merk ordvalget – ta hurtigtest:

3 døgn etter at de har vært nærkontakt med en smittet, eller raskere om de har symptomer. Dette er lovbestemt.

1. Hvis du har tatt 1 dose vaksine for mellom 3 og 12 uker siden

Det er enkelt å teste seg på campus – testestasjonen er åpen hver dag:

Disse skal – merk ordvalget – gå i karantene:

1. De som ikke er vaksinert:

De skal gå i karantene. Det er lovbestemt.

Karantenen varer i 10 døgn, men du kan teste deg ut etter 7 døgn. Dersom du er nærkontakt, blir du kontaktet gjennom smittesporing og får beskjed om hva som gjelder for deg.

Hva er en nærkontakt?

Du blir en nærkontakt når dere de siste 48 timene har hatt:

• mindre enn 2 meters avstand i mer enn 15 minutter, eller
  • direkte fysisk kontakt, eller
  • direkte kontakt med sekreter (for eksempel spytt, snørr og tårer)

Hovedregelen er å telle 48 timer tilbake fra det tidspunktet den som er smittet fikk symptomer. Har ikke personen symptomer teller man fra da den positive testen ble tatt.