Ny samarbeidsavtale mellom Kilden og UiA Fakultet for kunstfag

Avtalen åpner for studentpraksis på orkesterplass, og økt samarbeid om forskning og etter- og videreutdanning.

Marie Teresie Sørensen, Harald Furre, Marianne Øhrn Johannessen og Marit Wergeland, foto
Fv: Marie Teresie Sørensen, kommunikasjonssjef på Kilden, Harald Furre, direktør på Kilden, Marianne Øhrn Johannessen, fakultetsdirektør på kunstfag og Marit Wergeland, dekan på kunstfag ser fram til et spennende samarbeid. Foto: Lars Gunnar Liestøl.

I midten av desember ble det ble det signert ny samarbeidsavtale mellom Kilden teater og konserthus og Fakultet for Kunstfag ved Universitetet i Agder (UiA). Partene har høye forhåpninger til samarbeidet.

– Fakultet for Kunstfag ved UiA er et stort kompetansemiljø som vi har stor glede av å samarbeide med, sier direktør i Kilden, Harald Furre.

Samarbeid på flere områder

Avtalen har eksistert siden 2013, men har stadig blitt mer konkret. Samarbeidet har ført til opprettelse av nye studier, og det er åpnet for at UiA-studenter kan ha praksisperiode i Kilden.

Fra studieåret 2021/22 etableres orkesterpraksis hos Kristiansand Symfoniorkester for studenter med Orchestral Artistry som masterfordypning.

Marit Wergeland, dekan ved Fakultet for Kunstfag, håper den reviderte avtalen også vil føre til økt samarbeid rundt forskning og etter- og videreutdanning. Dette er områder med stort potensiale, hvor UiA og Kilden kan ha sammenfallende behov.

– Spennende og inspirerende strategi

– Kilden har nettopp vedtatt en ny strategi som sier de skal ta en kunstnerisk posisjon ved å skape unike produksjoner på tvers av kunstformer. Dette ser vi som svært spennende og inspirerende med tanke på våre egne tverrfaglige satsinger, sier Wergeland.

Samarbeidsavtalen skal følges opp innen utgangen av hvert halvår, og gjelder til og med 31. desember 2024.