Jump to main content

Ny medieteknologi i framtidens akademia

Hva vil kunstig intelligens, block chain og andre medieteknologier bety for framtidens undervisning i høyere utdanning?

World Learning Summit - Illustrasjonsbilde - Oddgeir Tveiten.
Professor Oddgeir Tveiten har ledet Future learning lab-konferansene siden 2010. (Foto: Privat)

Professor Oddgeir Tveiten har ledet Future learning lab-konferansene siden 2010. (Foto: Privat)

Det er ett av temaene når forskningsgruppen Future learning lab. arrangerer World Learning Summit i Kristiansand 19. til 21. september.

– Jeg husker godt at jeg fikk min første epost-konto som ung medieforsker. Siden har medieutviklingen gått i kvantesprang. Akademia har århundrelange tradisjoner, men nå står høyere utdanning overfor vesentlige utfordringer i møte med globalisering og digitalisering, sier Oddgeir Tveiten, professor ved Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging og leder for Future learning lab.

Uten omsetningsledd?

Block chain eller blokk-kjede er en teknologi som de fleste forbinder med utvikling av kryptovaluta som Bitcoin. Der samfunnet har brukt banker som omsetningsledd for økonomiske overføringer, gjør blokk-kjeden at man ikke trenger dette leddet mellom kjøper og selger av et produkt.

– Blokk-kjede-teknologien kan utfordre utdanningsinstitusjonene som omsetningsledd for kunnskap, og på sikt endre hele måten vi driver høyere utdanning. I så fall trengs nye læringsformer og læringssteder. Dette er store åpne spørsmål som vi inviterer til debatt rundt, sier Tveiten og framhever foredraget til vice president i Salesforce.com Phil Komarny, som har temaet: Blockchain and education – the future of work and education relations.

Temaet følges opp av Kristin Ingolfsdottir, professor og tidligere rektor ved Universitetet på Island, og hennes foredrag: Changing higher education in an age of transition.

Utforsker læringsrom

Konferansen holdes på Stiftelsen Arkivet. Freds- og menneskerettighetssenteret i Kristiansand er kjent for å bruke mer utradisjonelle læringsformer, blant annet utstillinger og tidsvitne-fortellinger der skoleungdom vises rundt av noen som selv har opplevd 2. verdenskrig.

– Å ha møtene på Arkivet gir en vri på årets konferanse. Undervisningsstedets påvirkning på utdanningen tas opp av den nederlandske designeren Rosan Van der Bosch, som skal snakke om hvordan man kan bygge fremtidens læringsrom i en globalisert og digitalisert verden, sier Tveiten.

Future learning lab har arrangert konferanser siden 2010. Årets konferanse er både en nettverkssamling og åpen konferanse samtidig som den leder fram mot en stor samling og ti-årsjubileum på Stanford-universitetet i California i 2020.

Mer om World Learning Summit-konferansen: