Jump to main content

Ny bachelor i akademisk e-sport på vei

Fra og med høsten 2022 ønsker Universitetet i Agder å tilby en ny bachelorgrad i akademisk e-sport. Pådriverne for studiet tror studiet vil være svært populært, og årsstudiet som nå er i gang har gitt gode erfaringer.

Bilde av to menn som spiller pc-spill.
Bachelorprogrammet i e-sport planlegger oppstart høsten 2022. Illustrasjonsbilde: Pexels.com

– Vi starter med 40 studieplasser. 20 av dem er til norske studenter, 20 av dem til utenlandske. Vi er nå i gang med den siste akkrediteringsfasen, og gleder oss til å kunne starte opp. E-sport er i vinden, og det er virkelig på tide å kunne gi et solid akademisk tilbud i Norge, sier studieprogramleder Rune Andersen.

Bachelorgraden ble formelt vedtatt av UiA i mai i år. Årsstudiet i akademisk e-sport er allerede i full gang, og responsen på det gjør at studieprogramlederen har høye forventninger til bachelorgraden.

Se studietilbudssiden til bachelorprogrammet her.

Jobbtilbud etter noen ukers studie

– Årsstudiet er et etter- og videreutdanningstilbud, og koster 33.000 kroner. Etter 14 dagers reklame for det hadde vi ventelister. Dette er et fagfelt som ikke har blitt eksponert på denne måten før i Norge. I Storbritannia finnes det «business e-sport», og de klarer ikke å håndtere søkermengden, sier Andersen.

Studenter på årsstudiet har allerede fått jobbtilbud, basert på den kompetansen de er i ferd med å få. Andersen og instituttleder Sveinung Berntsen Stølevik har gjennom sommeren hatt møter med bedrifter, spillbransjen, e-sportbransjen og topp-politikere, og signalene er meget positive.

– Vi brukte mye tid på Arendalsuka, og har møtt partiledere, ministere og stortingspolitikere. De er alle interesserte i utviklingen, og ser potensialet som fagfeltet har. Det er klart at å få til det første bachelorprogrammet i e-sport vil sette UiA på kartet, sier Stølevik.

Studentene ønsker faglig tyngde

Bacheloren i akademisk e-sport har, som navnet tilsier, en akademisk vinkling. Det er ikke et gaming-studie, men vektlegger ferdighet og kompetanse og bruker spilling som et undervisningsverktøy. Bachelorprogrammet er et samarbeid mellom Fakultet for helse og idrettsvitenskap og Fakultet for teknologi og realfag.

På studiet vil studenter lære om de fysiologiske og psykologiske forholdene som ligger til grunn for trening og prestasjon som e-sportsutøver. I tillegg vil studentene lære å utvikle og produsere innhold til digitale plattformer, innføring i økonomi, entreprenørskap og merkevarebygging. Programmering, sikkerhet, personvern og bruken av droner og andre fjernstyrte enheter inngår også, i tillegg til spilldesign og spillhistorie.

– Vi har vært tydelige i kommunikasjonen på at dette er et vitenskapelig studium. Vi ser også at studentene på årsstudiet ikke er ute etter å bare sitte og spille, men ønsker å lære om prosessene og det faglige som ligger bak. Den faglige tyngden har og gitt oss oppmerksomhet fra andre fagmiljøer, og vi har blitt invitert med i flere spennende forskningssamarbeider, blant annet med NTNU, sier studieprogramleder Rune Andersen.