«Aksjon Lesvos» støtter flyktninger som fortsatt har uverdige leveforhold

UiAs re-startede Lesvos-aksjon har fått inn omlag 17.000 kroner hittil. Aksjonen fortsetter til 20. juni. På Lesvos varer den ekstreme flyktningsituasjonen fremdeles, og er kanskje blitt ennå verre enn før for de som lever i flyktningeleirene - fordi verdens oppmerksomhet om elendigheten nesten er helt borte.

Ved Mosaik aktivitetssenter syr flyktningene vesker av redningsvester. (Foto: Lesvos Solidarity)

Ved Mosaik aktivitetssenter syr flyktningene vesker av redningsvester. (Foto: Lesvos Solidarity)

Les også kronikk i Vårt Land 13. mai, skrevet av Hanne Haaland og Hege Wallevik, Institutt for global utvikling og
samfunnsplanlegging, UiA, på trykk i papiravisen 14. mai - les fra UiAs klippspalte - eller les kronikken i Vårt Lands "verdidebatt.no":

EU – hvor er du?

Se også video fra Lesvos på MODRN projects arrangement 24. mai - øverst i programmet.

UiA-aksjonen støtter hjelpeorganisasjonen Lesvos Solidarity, som nå nesten er alene igjen om det trøstesløse arbeidet. Men til tross for usikkerhet, underbemanning og manglende støtte fra myndighetene har Lesvos ASolidarity holdt ut. Men nå går det på stumpene, og de er redde for at de må legge ned driften.

- Derfor åpnet «Aksjon Lesvos» kontoen igjen, sier Karen-Lise Scheie Knudsen, som sammen med daværende viserektor, nå professor emerita Marit Aamodt Nielsen, frontet Lesvos-aksjonen forrige gang.

UiA og Lesvos

UiA har et spesielt forhold til Lesvos. Siden 1993 har ansatte og studenter reist til øya - til studier, seminarer og konferanser ved studiesenteret Metochi Anargyron, som er restaurert og bygd ut i årenes løp. Stedet blir også brukt av andre norske utdanningsinstitusjoner og enkeltforskere.

Siden 2015 har UiA endret skrivemåten av navnet på øya – fra Lesbos til Lesvos, som er i tråd med den mest brukte internasjonale betegnelsen på øya. Lokalt er både Lesvos og Lesbos gangbart.

Det var daværende viserektor, nå professor emerita Marit Aamodt Nielsen og seniorrådgiver Karen-Lise Scheie Knudsen som sto som ansvarlige for pengeinnsamlingen i 2015. De samme to stiller også opp nå som aksjonen går i gang igjen.

En halv million i 2015

I 2015 tok de to initiativet til innsamlingsaksjonen, som resulterte i en halv million kroner til flyktningarbeidet på Lesvos. Ansatte og studenter bidro godt til resultatet, og en god del av midlene kom også inn eksternt.

- Den gangen støttet vi tre lokale organisasjoner som vi kjente godt. Bare den ene av disse, Lesvos Solidarity, er i dag i ordinær drift, og de har nå sendt oss et rop om hjelp, sier Karen-Lise Scheie Knudsen.

Sitter fast på Lesvos

Nå tror mange at flyktningsituasjonen på Lesvos er over. Det stemmer ikke, se for eksempel denne artikkelen fra The Guardian: "Oxfam condemns EU over 'inhumane' Lesbos refugee camp".

Verdens oppmerksomhet om flyktningene i Middelhavet har absolutt avtatt. Etter avtalen som EU gjorde med Tyrkia for å stenge fluktruta over havet fra Tyrkia, har strømmen av flyktninger blitt betydelig redusert, men fortsatt kommer det båtflyktninger til Lesvos.

Problemet nå er at det ikke er noen vei videre, og mange mennesker er strandet på Lesvos i umenneskelige forhold i overbefolkede leire.

Lesvos Solidarity har siden 2012 vist at det går an å drive humant, involverende flyktningarbeid, der flyktningenes egne ressurser tas i bruk. De driver den åpne Pikpa-leiren og Mosaik aktivitetssenter (Mosaik Support Center), som blant annet syr vesker av redningsvester, sier Karen-Lise Scheie Knudsen.

Mosaik beskriver sitt arbeid slik: Our work has become symbolic of an alternative. The dominant European approach of migrant reception prioritises containment, institutionalizes neglect, and gives rise to violence, harassment and deportation. Our approach provides community-based solidarity to those in need, actively works to promote integration and advocates for a more inclusive society.

Et lyspunkt kan bli svart

Mens kreftene har tatt slutt hos mange av de andre ikke-statlige organisasjonene (NGO’ene) som opererte på øya, har Lesvos Solidarity holdt ut til tross for usikkerhet, underbemanning og manglende støtte fra myndighetene - fordi oppgaven fortsatt er så stor.

- Pikpa står som et lyspunkt i en virkelig trøstesløs situasjon på Lesvos. Nå går det på stumpene, på grunn av mangel på midler, og de er redd for at de må legge ned driften. Mange av oss som er glade i Metochi og i Lesvos er opptatt av forholdene på øya, og av den spesielle situasjonen med strandede flyktninger. Vi håper og tror at flere vil være med å støtte opp om det gode arbeidet Lesvos Solidarity gjør på øya, og vi har på oppfordring derfor blåst liv i «Aksjon Lesbos» igjen, sier Marit Aamodt Nielsen og Karen-Lise Scheie Knudsen.

Her kan du gi støtte:

• Kontoen fra 2015 var tømt, men ikke gjort opp, så kontonummeret er det samme: 6580 23 47086, og står som før i tidligere viserektor Marit Aamodt Nielsens navn.
  • Man kan også gi penger direkte på Lesvos Solidaritys hjemmeside.
  • Hvis noen heller vil bruke Vipps, send til Karen på 992 76 850 og merk transaksjonen med Lesvos, så blir pengene overført til innsamlingskontoen.

Aksjon Lesvos gjør dette helt transparent, med intern revisjon.

(Artikkelen er oppdatert 13. mai.)