– Nordmenn trenger mer kunnskap om Kina

Bare fire prosent av norske utvekslingsstudenter velger Kina. Konferansen China Goes Global arrangeres ved UiA i juni, og vil skape større bevissthet om verdens nest største økonomi.

Skyskrapere i Shanghai.
Universitetet i Agder samarbeider med flere kinesiske institusjoner. Bildet viser skyskrapere i Shanghai. (Foto: Colourbox)

– Den norske regjeringen begynner å forstå at å være mot Kina er å være mot den nye verdensordenen. Og vi nordmenn liker ikke å være mot verdensordenen, sier Ilan Alon.

Han er professor ved Institutt for strategi og ledelse på Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder (UiA), og president for The Chinese Globalization Association som arrangerer konferansen China Goes Global ved UiA fra 15. til 17. juni.

Ilan Alon

Professor Ilan Alon ved Handelshøyskolen ved UiA står bak konferansen China Goes Global. Konferansen har sitt utspring ved Rollins College i Florida, og ble arrangert ved Harvard mellom 2007 og 2012. I år blir konferansen for første gang arrangert i et nordisk land.

Konferansen, som blir arrangert for 11. gang i år, har som mål å bedre den økonomiske, politiske og sosiale forståelsen mellom Kina, Europa og Amerika. Blant temaene som tas opp i år er Kina i Arktis, kinesiske investeringer i Europa og Afrika, og Ett belte – En vei.

Sistnevnte er Kinas storstilte utbygging av en moderne silkevei over land og sjø som knytter landet tettere til Vesten.

– Mens Donald Trump bygger murer, bygger kineserne veier. Verdensøkonomien er i endring, og Kina er godt rustet til å innta lederposisjonen, sier Alon.

UiA-samarbeid med Kina

Universitetet i Agder samarbeider med 73 kinesiske forskningsinstitusjoner og 3 i Hong Kong. Til sammenligning samarbeider UiA med 106 institusjoner totalt i Asia, 71 institusjoner i Nord-Amerika og 217 i Europa.

Ser vi på alle institusjonene UiA samarbeider med i verden, er det tre kinesiske institusjoner inne på topp fem-listen. Dette er om vi måler etter antall publikasjoner mellom 2013 og 2015.

Rangert etter antall publikasjoner er tre av de fem institusjonene UiA samarbeider mest med i verden, i Kina. Disse tallene er fra 2013 til 2015, mens 2016-tallene fortsatt er usikre.

– Kina er i ferd med å bli et nav for teknologi og innovasjon i verden. Landet er også en stor handelspartner, sier Stephen Seiler, viserektor for forskning ved Universitetet i Agder.

Han peker på at Agder trenger en større forståelse av kinesisk språk, kultur og forretningspraksis, og at både studentutveksling og forskningssamarbeid er viktig for å oppnå dette.

– Silkeveien til Kina eksisterer fortsatt, og UiA tjener på å ha sterke bånd til universiteter i landet, sier Seiler.

Norge ligger etter

Flere mener at nordmenn vet for lite om stormakten Kina. Ilan Alon har inntrykk av at nordmenn fortsatt orienterer seg etter en verdensorden med USA og Storbritannia i sentrum.

– Vi ligger etter andre land når det gjelder Kina-forståelse. I land som Italia, Tyskland og USA er det mange flere studenter som planlegger fremover og går inn for å lære seg mer om kinesisk kultur, økonomi og samfunn, sier Alon.

Han trekker frem at både norsk og regionalt næringsliv har dratt nytte av kinesiske investeringer, og nevner blant annet Elkem og Voss vann.

– Frykten var at kinesiske investeringer ville overvelde og dominere den lokale industrien, men kinesiske investorer ønsker å lære av nordmenn både når det gjelder ledelse og teknologi, sier Alon.

Professoren sier at dersom Europa retter seg mot Kina fremfor USA, kan Kina innta en lederrolle i verdensøkonomien.

Bare 4 prosent velger Kina

Handelshøyskolen ved UiA sendte sin første student på utveksling til Shanghai i 2013. Siden da har 25 studenter tilbragt ett eller to semestre ved et kinesisk partneruniversitet. Alle disse har vært økonomistudenter, men høsten 2017 reiser den første studenten i Statsvitenskap på utveksling til landet. Bare 4 prosent av norske studenter som reiser på utveksling velger Kina.

– Vi må akseptere at det er vi som må tilpasse oss Kina og ikke motsatt, sier Sindre Dokken som tar masterstudiet i International Business ved Shanghai Jiao Tong University.

Sindre Dokken i Shanghai

En av dem er Sindre Dokken. Han kom til Kina på utveksling fra UiA høsten 2015. Da tok han tredjeåret på bachelorgraden i økonomi og administrasjon ved Shanghai University of Finance and Economics. Nå tar han en master i International Business ved Shanghai Jiao Tong University.

Dokken sier det var to grunner til at han ville studere i Kina: Å tilegne seg perspektiver fra et ikke-vestlig land, og at studenter har god tilgang til det norske næringslivet i Kina gjennom Det norske handelskammeret og Organisasjonen for norske studenter i utlandet (ANSA).

– Vi må akseptere at det er vi som må tilpasse oss Kina og ikke motsatt. Vi må kjenne våre kunder og handelspartnere, og i Norge er Kina-kunnskapen på et labert nivå, sier Dokken.

Han mener langt flere burde ta et semester eller et internship i Kina. Dokken ser også faglig nytte i utvekslingen som økonomistudent:

–  Shanghai er en by med 25 millioner innbyggere og finanssenteret i en av verdens raskest voksende økonomier. Aktivitetsnivået og tempoet er mye høyere enn i Norge. Kinesere handler alt på mobilen, så her får jeg førstehåndskunnskap med flere av fremtidens forretningsmodeller, sier Dokken.