NORCE møtte universitetsstyret

Administrerende direktør Elisabeth Maråk Støle presenterte NORCE for universitetsstyret. Det er en forskningsgigant som blir svært viktig for forskningsmiljøene på Sør- og Vestlandet.

Direktør Elisabeth Maråk Støle presenterte NORCE (Norwegian Research Centre AS) og arbeidet med strategi i det nye forskningsselskapet for Universitetsstyret. UiA deltar i NORCE gjennom Agderforskning og Teknova.

Direktør Elisabeth Maråk Støle presenterte NORCE (Norwegian Research Centre AS) og arbeidet med strategi i det nye forskningsselskapet for Universitetsstyret. UiA deltar i NORCE gjennom Agderforskning og Teknova.

NORCE (Norwegian Research Centre AS) ble etablert i august 2017 og er i dag er ferd med å ta plassen som et av de fremste forskningsselskapene i Sør-Norge. Hovedformålet er å gjøre Sør- og Vestlandet ledende på forskning, innovasjon og verdiskapning. NORCE er ett av Norges største uavhengige forskningsinstitutter med 700 ansatte, 1500 prosjekter, en årlig omsetning på 890 million kroner og rundt 500 vitenskapelige publikasjoner i året.

Maråk Støle la under sin presentasjon for styret vekt på at NORCE skal bidra til i de store omstillingsprosessene som skjer i samfunnet, og bidra til å styrke den forskningsbaserte innovasjonen og utviklingen i regionene.

- Den faglige bredden gir økte muligheter for bruk av kompetanse på tvers av fagområder og bransjer. Det vil selvsagt også være en styrke når vi skal konkurrere om internasjonale forskningsmidler, sa Maråk Støle.

Strategiprosesser

Denne høsten arbeider det nye selskapet med den nye konsernstrategien, og etter nyttår skal de utarbeides avdelingsstrategier og strategi for datterselskaper.

- Det vil bli sentralt å utvikle nye sentersatsinger, sørge for økt prosjektsamarbeid og arbeide for bedre ressursutnyttelse på tvers av NORCE og universitetene. Den 1. oktober er det planen at vi skal ha hovedlanseringen av vår nye profil og førsteversjonen av våre nye nettsider, sa NORCE-direktøren.

Langs kysten

NORCE har fordelen av å være til stede langs store deler av Norges kyst, og vil bidra til at så vel Sør- og Vestlandet, som Norge totalt sett, tar en mer fremtredende rolle innen innovasjon og oppdragsdrevet forskning. Samtidig skal NORCE sørge for at Sør- og Vestlandets mange produktive og teknologisk ledende bedrifter fortsetter å lede an i omstillingene av norsk industri og næringsliv også i årene fremover

- Med sammenslåingen ønsker eierne å bygge en enhet med betydelig slagkraft. Oppdragsforskning skjer i økende grad i et internasjonalt marked, og da er det en fordel å være en stor aktør, sa Maråk Støle.

Samtaler om fusjon med Norut

NORCE har for tiden samtaler med Norut om en mulig fusjon. Norut (Northern Research Institute) er et forsknings- og innovasjonsselskap med hovedkvarter i Tromsø og som forsker med fokus på Nordområdene. Norut har over 30 års erfaring, er lokalisert i alle de tre nordnorske fylkene, har 130 ansatte og omsetter årlig for 134 mill. (2017). Planen er at fusjonssamtalene skal være konkludert i løpet av høsten 2018.

Fra venstre Marit Boyesen (rektor UiS), Dag Rune Olsen (rektor UiB), Monica Mæland (daværende næringsminister H), Frank Reichert (rektor UiA) og Erlend Jordal (styreleder Stiftelsen Rogalandsforskning) ved lanseringen i august 2017. (Foto: Dag Hellesund/UiB/På Høyden)

Fra venstre Marit Boyesen (rektor UiS), Dag Rune Olsen (rektor UiB), Monica Mæland (daværende næringsminister H), Frank Reichert (rektor UiA) og Erlend Jordal (styreleder Stiftelsen Rogalandsforskning) ved lanseringen i august 2017. (Foto: Dag Hellesund/UiB/På Høyden)

NORCE - A pioneer within Norwegian Research and InnovationNorwegian Research Centre AS

• Består av forskningsselskapene Uni Research AS og Christian Michelsen Research AS, International Research Institute of Stavanger AS, Agderforskning AS og Teknova AS
  • Eies av Universitetet i Agder, Stiftelsen Agderforskning og eierne av Teknova AS, Universitetet i Bergen, Stiftelsen Unifob, Universitetet i Stavanger, Stiftelsen Rogalandsforskning,
  • Skal ha hovedkontor i Bergen og virksomhetslokasjoner i hver region.
  • Samler ca. 900 ansatte og vil ha en årlig omsetning på over 1 milliard kroner.

Elisabeth Maråk Støle direktør for selskapet

Elisabeth Maråk Støle (49) ble 4. januar 2018 tilsatt som direktør for det nye selskapet. Hun kommer fra stilling som administrerende direktør ved Møreforskning AS. Maråk Støle er utdannet økonom, har bred yrkeserfaring fra industri, næringsliv og forskning, og er godt kjent med universitets- og høgskolesektoren. Hun har lang ledererfaring i selskaper som SafeRoad, Jotun, Telenor og SCA, og også en rekke styreverv innen private og statseide selskaper som SIVA, NTNU TTO, Sparebanken Møre, Tafjord Marked AS og Vestnorsk Brüsselkontor.