Jump to main content

Nominert til Spellemannprisen 2014

Professor Jan Gunnar Hoff ved Fakultet for kunstfag er nominert til Spellemannprisen 2014 for jazz-albumet "Fly North", som han ga ut i februar i år.

Kongsberg Jazzfestival: Jan Gunnar Hoff spilte under Kongsberg Jazzfestival i 2014 sammen med Arve Henriksen, Anders Jormin og Marilyn Mazur, som han har spilt inn plata "Fly North" sammen med. (Foto: Terje Mosnes, www.jangunnarhoff.no)

Selve prisen deles ut i Stavanger konserthus lørdag 17. januar, og sendes på NRK TV samme kveld.

Det var i går det ble kjent hvem som er de 87 nominert i de 21 klassene det konkurreres om i Spellemannprisen. Fra Sørlandet er Erlend Ropstad er nominert i kategorien viser, og Terje Formoe i kategorien barnemusikk. Og i kategorien jazz er Jan Gunnar Hoff (bildet) nominert som en av fem.

Hør tittellåten fra albumet Fly North

Nordisk supergruppe

Nominasjonen er for albumet Fly North, som han har spilt inn sammen med norske Arve Henriksen, svenske Anders Jormin og danske Marilyn Mazur. Albumet, hvor Hoff har alle komposisjonene, har fått svært god kritikk siden det ble sluppet. Bl.a. på nettstedet allaboutjazz.com, som karakteriserer albumet og de fire musikerne som et verk av en «nordisk supergruppe».

Les hele anmeldelsen av Fly North

Pendler mellom Agder og Tromsø

Jan Gunnar Hoff (56) deler arbeidstiden sin mellom UiA og Universitetet i Tromsø, og kommer til UiA omtrent hver 14. dag. Han har tidligere utalt at han setter pris på kombinasjonen musiker og professor.

- Den ene dagen kan jeg fremføre en konsert, mens den neste dagen kan jeg undervise en student. Det er givende å jobbe med unge mennesker, mener Hoff som har vært på UiA siden 2008.

Fikk Buddy-prisen i sommer

Det er ikke første gangen Jan Gunnar Hoff nomineres til en musikkpris. I sommer fikk han Buddy-prisen for 2013 av Norsk jazzforum. Det er den høyeste utmerkelsen i det norske jazzmiljøet. Prisen tildeles en musiker som både har utmerket seg som en fremragende utøver på sitt instrument og samtidig har betydd mye som pådriver for å bedre jazzens utbredelse og kjennskap til musikkformen. Buddy-prisen har med få unntak vært delt ut årlig siden 1956.

Tekst: Jan Arve Olsen
Foto: www.jangunnarhoff.no