Naturmuseet som læringsarena

Utstillingen Microsculpture på Naturmuseet ved UiA var inspirasjon og utgangspunkt for en forestilling med 15 førsteårsstudenter på bachelor i utøvende klassisk musikk.

Emma Olivia Tamper, Stine Regina Tusvik og Therese Schoder-Larsen ved utstillingen, foto
Studentene var tydelig inspirert av både tema og farger i utstillingen. Her er (f.v.) Emma Olivia Tamper, Stine Regina Tusvik og Therese Schoder-Larsen, Foto: Kristin Knox

For femte år på rad benytter musikkstudentene naturmuseet som læringsarena. I et tverrfaglig prosjekt i emnet Konsertproduksjon og prosjektutvikling flytter de konsertene ut av de faste rammene på instituttet.

– Vi har et veldig godt samarbeid med Naturmuseet. Det er flott å ha et eget museum som er åpent og tilgjengelig på campus, sier prosjektansvarlig Randi Margrethe Edisaa, førsteamanuensis ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk.

Utstillingen setter rammene

Det er studentene selv som styrer prosjektet og setter sammen et musikalsk repertoar inspirert av utstillingen og lokalene. De får stor frihet til å forme forestillingen slik de ønsker, men lokalet og målgruppen er bestemt på forhånd.

Publikum denne gangen var en gruppe nysgjerrige 5-åringer fra Hokus Pokus barnehage. Koreograf Silje Nordheim var med i prosjektet for å hjelpe studentene med å formidle tilstedeværelse med tanke på den unge målgruppen.

–  Gjennom å bruke utstillingen ved museet som ramme og inspirasjon lærer studentene andre ting enn ved å holde en konsert i et konsertlokale. Når målgruppen i tillegg er barnehagebarn betyr det at studentene må tilnærme seg arbeidet på en ny måte. Tilstedeværelse og kommunikasjon med publikum blir ekstra viktig, sier Eidsaa.

En annerledes konsert

Etter å ha planlagt hele produksjonen selv hadde studentene mandag 21. september konsert omgitt av de store insektbildene. I museets lokaler fikk barna oppleve en musikalsk fortelling gjennom sang, dans og musikk.

– Gjennom årene har skiftende utstillinger vært utgangspunkt for ulike forestillinger fra studentene. I år var det den flotte utstillingen Microsculpture som var utgangspunktet, og ettersom den består av store bilder av insekter var det nettopp insekter som ble tema, sier Eidsaa.

Studentene bød på et allsidig repertoar med alt fra sanger fra barne-TV til fri improvisasjon, jazz, folkemusikk og den kjente «morgenstemning» av Edvard Grieg. Både musikerne og barna beveget seg rundt i lokalet under fremføringen.

Spektakulær utstilling

Magnus Bjørnsen Løberg, foto

Student Magnus Bjørnsen Løberg. Foto: Kristin Knox

– Årets utstilling på museet er nok den mest spektakulære vi har jobbet med. De store insektsportrettene er fulle av farger og former som var med å sette et fokus for forestillingen, sier Eidsaa.

Desirée Berg var en av studentene som var med i prosjektet, og hun forteller at denne måten å arbeide på ga nyttige erfaringer.

–  Microsculpture fikk meg til å se for meg nye måter å bruke instrumentene på. Bildene uttrykte ulike stemninger, og på en måte også ulike personligheter. Dette gjorde at jeg så for meg en konsert med variert musikk med ulike stemninger og uttrykk, sier Berg.

Allsidig læring

Eidsaa forteller at det gir studentene viktig læringsutbytte å arbeide på denne måten.

– I tillegg til å la seg inspirere av de store, nydelige bildene i utstillingen, må studentene ta høyde for de praktiske utfordringene knyttet til å holde en konsert i et lokale som ikke er tilrettelagt for slik bruk. De må være kreative, og utnytte stedets særpreg, noe jeg synes de lykkes svært godt med, sier hun.

Samskaping

Et slikt prosjekt gir mulighet for læring på så mange ulike måter. Studentene lærer om kommunikasjon på ulike nivåer, de lærer om prosjektutvikling, og samarbeid.

– At både instituttet for klassisk musikk og musikkpedagogikk, Naturmuseet og barnehagen er involvert gjør dette til et godt eksempel på samskaping.

Ensemblet , foto

Ensemblet bestående av hele gruppen på 1. år Bachelor i utøvende klassisk musikk samlet på Naturmuseet, Foto: Kristin Knox

Desirée Berg, foto

Student Desirée Berg i dyp konsentrasjon under fremføringen, Foto: Kristin Knox