Næringslivet til universitetet for å få fremtidens løsninger

To dager i mai samles næringslivsledere og forskere hos SFI Offshore Mechatronics ved Universitetet i Agder. De kommer for å høre nytt om hvilken nyskapende teknologi de skal ta i bruk til neste år, og året etter der igjen.

Senterleder for SFI Offshore Mechatronics, professor Geir Hovland (til venstre) og postdoktor Knut Kaldestad arbeider med en avansert test-robot. (Arkivfoto: Olav Breen)

Senterleder for SFI Offshore Mechatronics, professor Geir Hovland (til venstre) og postdoktor Knut Kaldestad arbeider med en avansert test-robot. (Arkivfoto: Olav Breen)

SFI Offshore Mechatronics samler rundt 30 næringslivsledere og 50 forskere til sin fjerde årskonferanse på Universitetet i Agder 23. og 24. mai. Der vil deltakerne få presentert nye funn fra forskningsprosjekter knyttet til bedriftenes egen virksomhet.

Seks forskningsområder

Senteret forsker på områder som hydraulikk, robotisering, automatisering og overvåking. Forskningen gjøres i samarbeid med industribedrifter som blant andre National Oilwell Varco, Cameron Schlumberger, Bosch-Rexroth, Egde Consulting, Klueber Lubrication, Lundin, ABB Norway, MH Wirth og MacGregor, og målet er å finne fram til innovative løsninger for industrien.

All forskning ved senteret er finansiert som et spleiselag mellom Forskningsrådet (45 prosent), industribedriftene (30 prosent) og Universitetet i Agder (UiA) og andre forskningsinstitusjoner (25 prosent).

Professor Geir Hovland er daglig leder ved senteret og leder også et av de seks forskningsområdene senteret arbeider med.

Senterleder for SFI Offshore Mechatronics, professor Geir Hovland foran en av Stewart-plattformene i mekatronikk-laboratoriet i Campus Grimstad. Hovland venter 80 industri- og forskningspartnere til SFI Mechatronics femte årskonferanse, som arrangeres 23. og 24. mai. (Arkivfoto)

Industriroboter i aksjon

Forskningsfeltet robotisering og autonomi dreier seg kort fortalt om å utvikle selvlærende oppskrifter (algoritmer) og utvikle mekanikk og 3D-sensorer som lar industrirobotene utføre oppgaver uten at de trenger manuell kontroll.

Mens automatiserte roboter gjør det de får beskjed om, kan autonome roboter i større grad ta egne avgjørelser fordi de er selvlærende.

I motsetning til roboter som er laget for å ligne på mennesker, er industriroboter maskiner som gjerne er utstyrt med gripearmer som utfører forskjellige arbeidsoppgaver.

Hovland har hentet tre av industrirobotene fra hovedkontoret til ABB Norway og skal under konferansen kjøre en testvisning. Forskerne har blant annet erstattet et vanlig kamera med 3D-kamera og 3D-sensorer for å øke robotenes evne til å oppdage uønsket atferd.

– Målet er at teknologien som demonstreres skal brukes på oljeplattformer, ikke nødvendigvis industrirobotene i seg selv. Det er særlig 3D-sensorteknologien som er interessant. Maskinene er selvstyrende og skal bidra til økt sikkerhet ved at de på et tidlig tidspunkt oppdager og varsler uønsket atferd eller uønskede hendelser, sier Hovland.

Karl Christian Engen (til venstre) og Jan Thomas Birkeland i full sving med å koble elektronikk til mekanikk. De to var mekatronikk-studenter da bildet ble tatt. (Arkivfoto)

Karl Christian Engen (til venstre) og Jan Thomas Birkeland i full sving med å koble elektronikk til mekanikk. De to var mekatronikk-studenter da bildet ble tatt. (Arkivfoto)

Hemmelig forskning

Under årskonferansen gjennomføres en innendørs test av industrirobotene av stipendiat Atle Aalerud. Dersom alt går som Hovland planlegger, skal 3D-sensorene testes utendørs allerede straks etter sommeren. Industrirobotene er et forskningssamarbeid mellom flere industri- og forskningspartnere i senteret – og mer får vi ikke vite om dette produktet.

Produktutviklingen er hemmelig. Og SFI Mechatronics årskonferansen er lukket for andre enn spesielt inviterte industripartnere og forskningspartnere. Flere av presentasjonene inneholder sensitiv informasjon som industribedriftene ønsker å holde for seg selv.

– Vi arbeider med nye løsninger for bedriftene, og noe av poenget er at vi skal komme opp med innovative løsninger som gir våre samarbeidspartnere et forsprang i konkurransen med andre bedrifter, sier Hovland.