Muskelbygging resulterte i studentpris

Unge menn som bygger muskler for å kompensere for et dårlig selvbilde er tema i Kristian M. Baches masteroppgave. Den vant han Antidoping Norges studentpris med.

Tuva Johannessen (bachelor, Norges Idrettshøgskole) og Kristian Meinich-Bache (master, Universitetet i Agder) vant Studentprisen 2019 fra Antidoping Norge. (Foto: Antidoping Norge)

Tuva Johannessen (bachelor, Norges Idrettshøgskole) og Kristian Meinich-Bache (master, Universitetet i Agder) vant Studentprisen 2019 fra Antidoping Norge. (Foto: Antidoping Norge)

Av Kristina Hoel (tekst)

- Det var veldig overraskende. Jeg hadde ikke trodd jeg kom til å vinne, men synes det er kjempekjekt, sier Bache.

Mer om ADNOs (Antidoping Norge) studentpris:

Ble oppdaget gjennom kronikk

Bache tok mastergrad i Idrettsvitenskap på UiA i vår og skrev om funnene sine i en kronikk på NRK Ytring. Kronikken ble delt innad i Antidoping Norge og en representant fra organisasjonen tipset Bache om prisen.

Årsaken til at oppgaven er interessant for Antidoping Norge er at menn med muskeldysmorfi har økt sannsynlighet for å dope seg.

- Muskeldysmorfi er regnet som en mental lidelse og innebærer at man ikke føler seg tilstrekkelig muskuløs. Da lidelsen ble oppdaget ble den kalt omvendt anoreksi. I stedet for å se på seg selv som tykk ser man seg selv som liten og spinkel, sier Bache.

Stor utbredelse

Kristian Meinich-Bache (Foto: Privat)

Oppgavens fokusområde var å måle utbredelsen av muskeldysmorfi, og måle relasjonen mellom muskeldysmorfi og eksempelvis alder, BMI, treningsvaner og kosthold.

- Jeg jobbet med flere utvalg for å måle utbredelsen. Totalt hadde jeg 1320 respondenter og målte en gjennomsnittlig utbredelse på 35%. Dette er en høyere måling enn det som er funnet i andre studier, noe som gjør resultatene spesielt viktig i norsk sammenheng, sier Bache.

- Når det kommer til å måle relasjonen mellom ulike variabler fant jeg blant annet en sammenheng mellom muskeldysmorfi, ung alder og inntak av proteintilskudd, sier Bache.

Han studerer for tiden praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Samtidig er han på jakt etter finansiering av et doktorgradsprosjekt.

- Jeg vil gjerne jobbe med antidoping og spiseforstyrrelser hos menn. Jeg tror masteroppgaven kan bidra til økt forståelse for menns syn på egen kropp, sier Bache.

I høst skal Kristian Meinich-Bache holde foredrag om menns kroppsbilde og muskeldysmorfi på ADNOs nasjonale antidopingsseminar.

Les masteroppgaven her: