Musikkstudenter samskaper på Kilden

Låtskriver- og artiststudentene ved UiA-Rytmisk på Universitetet i Agder arrangerer egne konserter i Kilden Teater og konserthus. – Vi får god praksis når vi produserer konsertforestillinger for publikum i et av Norges største teater og konserthus, sier tredjeårsstudent Ole Flugstad.

Kilden teater og konserthus

Musikkstudentene får prøve seg i Kilden teater og konserthus.

– Kilden kjøper forestillingene direkte av oss som studentgruppe. Vi spiller en forestilling på dagen og en om kvelden. Samarbeidet er veldig profesjonelt, og vi får all den støtten og veiledningen vi trenger underveis, sier Flugstad.

Sammen med medstudentene Eline Høyer, Terence Dougherty og Bjørn Olav Ehn Hartvigsen er han kommet langt i planleggingen av vårens konsert «Spire Vol. 4» i april.

Forbereder livet etter studiene

Studentene har praksis innen hovedområder både i første, andre og tredje studieår i bachelor-studiet «Låtskriver og artist». I hovedområde-praksisene får de prøve seg på alt fra kontraktsinngåelse, planlegging, markedsføring og gjennomføring av større konsertproduksjoner.

Studentene gjør alt praksis-arbeidet selv, for å forberede seg på livet etter studiene. De får kyndig veiledning av erfarne artister og lærere, med prosjektleder for hovedområde-praksisene førstelektor Askil Holm i spissen. Med seg har han førsteamanuensis Torun Berg Eriksen, førsteamanuensis Anneli Drecker, ph.d.- stipendiat Kari Iveland og øvingslærer Karin Moe Hennie, som tidligere har jobbet med store produksjoner som «Fargespill».

Gøy å jobbe med studentene

– Det er utrolig gøy å jobbe med låtskriver- og artiststudentene, de tenker nytt og har mange spennende ideer. Jeg er veldig imponert over alt de får til, sier Lillian Nepstad, studentenes kontaktperson på Kilden.

Hun mener samarbeidet er en vinn-vinn-situasjon.

- Kilden får inn lokalproduserte produksjoner av høy kvalitet, og studentene på UiA får en virkelighetsnær praksis som korresponderer godt med det arbeidslivet de møter etter utdannelsen sin, legger Lillian Nepstad til.

Hun roser også UiA for å tenke langsiktig, med samskaping og entreprenørskap i utdanningsløpene sine.

Lærer faguttrykk

Ola Torben Garborg er andreårsstudent, og sammen med medstudentene Jenny Ayunda, Elizabeth Johansen, Marie Trømborg Mykland, Winona Karmen Løver og Johanna Winther skal han planlegge og gjennomføre konserten «Urokråke og sangfugl Vol. 4», med undertittel «Hva vil du si?».

– Vi lærer faguttrykk og terminologi som vi ikke lærer på skolebenken. Jeg visste for eksempel ikke hva et «stageplot» var. Det er en scene-tegning som viser nøyaktig hvor musikerne er plassert i forhold til hverandre på scenen, hvor man trenger strømuttak, AV-skjerm og hvor høyttalere og monitorer er. Vi lærer å stille de dumme spørsmålene, sier Garborg.

Utenfor komfortsonen

Førsteårsstudentene Oscar Almquist, Veronica Andersen og Jared Boyle skal planlegge og gjennomføre den snart utsolgte barnekonserten «Ellevill Barnekonsert Vol. 6: Jakten på de forsvunne instrumentene». Da må de tenke annerledes enn når de jobber med egne artistprosjekter.

– Vi blir tvunget til å gå utenfor vår egen komfortsone, og planlegge ut fra hva publikum på denne konserten vil ha. Det er veldig lærerikt, sier Almquist.

Gruppen har skrevet handlingen for forestillingen, og skal nå i gang med å produsere låtene.

– Det gir en fin forsmak på hva som venter etter studiene, sier Almquist.