Møt UiAs nye lærlinger

Universitetet i Agder er en attraktiv virksomhet for lærlinger fra videregående skole. Men lærlingene er også en fantastisk ressurs for UiA, og i år er det plass til enda flere enn før.

Lærlingene på UiA
Fra venstre: William Fredrik Bye, Inge Zachariassen, Espen Andersen, Ulf Ronny Svalland, Marco Gusdal Ostojk, Joakim Egeland, Kristina Andersen, Silje Grødum, Sara Isabelle Moen og Paul André Flornes Zapatea. (Ikke tilstede: Denise Andersen og Martine Alice Forsmo).

– Noen ganger er det lett å glemme at de er lærlinger, for de er så flinke, sier Gro Hodne Gundersen på Servicetorget ved UiA. Gundersen administrerer lærlingeordningen i kontor- og administrasjonsfaget.

1. august begynte det fem nye lærlinger ved universitetet, hvor det nå blir 12 aktive lærlinger til sammen. Lærlingperioden er praksisdelen av deres videregående utdanning.

– Ordningen er en del av det regionale ansvaret vi har som universitet. Vi er veldig stolte over at UiA tar inn et økende antall lærlinger, det viser at de tar utdanning på alvor, sier Gundersen.

UiA tar også inn dataelektronikk- og mediefagslærlinger. Karen Benny Mortensen er ansvarlig for lærlingene på disse fagområdene.

– De blir fort en del av teamet, og vi er helt avhengige av å ha dem på alle avdelingene de er plassert i. De følger opp, løser saker og er til god hjelp for oss, sier hun.

Høy arbeidskapasitet

Paul André Flornes Zapata

Lærlingenes tid på UiA varierer ut ifra hvilken fagretning de kommer fra, men det lengste er to og et halvt år. Noen tar generell studiekompetanse samtidig, for å fortsette på høyere utdanning etterpå.

Paul André Flornes Zapata har gått to år på service og samferdsel ved Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG). Han har fått lærlingplass på Servicetorget i år, og er kjempefornøyd med plasseringen sin på UiA.

– Det var her jeg ville. Målet er å lære så mye som mulig av ting jeg kan få bruk for senere. Etter lærlingperioden vil jeg ta studiespesialisering, slik at jeg kan studere design i London, sier Zapata.

Silje Grødum vil raskt ut i arbeidslivet. Hun har gått på Vennesla voksenopplæring, og har fått første plassering i arkivet. Her skal hun være det første halve året som lærling.

Silje Grødum

– Jeg gleder meg til å lære arkivsystemet, og få god nok kunnskap i fagfeltet mitt til å bestå fagprøven. Da kan jeg kan få en spennende jobb
innen kontorfaget etterpå, sier hun.

– Vi legger stor vekt på grundig opplæring, og de som har lyst får mye ansvar etterhvert. Slik blir lærlingene en verdifull arbeidskraft for UiA, og de får mer igjen for perioden de er her, sier Mortensen.

Mer enn et samfunnsansvar

– Når de starter her har de med seg fersk kompetanse fra skolebenken. De kommer inn med ungdommelig mot og er ikke redd for å ta i et tak, sier Mortensen.

Universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnesen har svært gode erfaringer med å ta imot lærlinger. Flere av lærlingene har fått fast jobb på universitetet i etterkant av lærlingperioden.

– Vi har økt antall lærlinger de siste årene, både som en del av vårt samfunnsoppdrag og fordi de tilfører oss interessante perspektiver og kompetanse. De er ettertraktede medarbeidere hos oss i læretiden, sier universitetsdirektøren.

Tekst og foto: Susanne Hulda Tollerød