Jump to main content

Møt UiA-racerbilen "Ludvig"

Racing Align Team ved UiA presenterte denne uka sin nykonstruerte racerbil som om kort tid skal kjøre i verdens største studentkonkurranse på Silverstone-banen i England. Bilen er oppkalt etter Flåklypa-helten Ludvig.

– Dette er helt fantastisk. Jeg kunne ingenting om bil før vi begynte, og hadde ikke lappen engang. Nå har jeg vært med å lage en racerbil, sier mekatronikk-student Vinuja Premkumar.

Sammen med 50-60 andre UiA-studenter kunne hun stolt presentere den første "formula student"-bilen som er produsert på UiA.

I begynnelsen av juli skal den UiA-konstruerte bilen konkurrere mot 128 andre studentracingteam fra hele verden, under løpene på den sagnomsuste Silverstone-banen i England.

Alle medlemmene i racing-teamet fikk sin velfortjente applaus da bilen ble avduket for et fullsatt auditorium på Campus Grimstad. I teamet er det bachelor- og masterstudenter fra to fakulteter og fra ti ulike studieretninger.

Alle som har vært med i Align Racing-prosjektet på scenen under avdukingen av bilen.

Hele teamet mottok stor applaus under avdukingen denne uka.

Mange timer, mye jobb

Simon Nylund og Vinuja Premkumar foran racerbilen

Mekatronikk-studentene Simon Nylund og Vinuja Premkumar representerer hele teamet. Nylund har arbeidet med bremsetrykk og bremselys, mens Premkumar har sveiset aluminium og vært i motorgruppa.

Denne uka kunne alle se bilen for første gang og se den rulle. Om to-tre uker skal også motoren være klar. Men alt tar tid, og mange studenter legger ned svært mange timer i prosjektet.

De siste dagene har det gått døgnet rundt for å få støpt ferdig karosseriet.

– Bare siste måneden har jeg vel brukt 70 timer, sier Premkumar, som er i motorgruppa og også har jobbet med å sveise sammen aluminiumsdelene i bilen.

Hele avdukingsseansen, slik Align Racing streamet den:

Ikke bare teknologi

Ludvig skal være med i flere konkurranseøvelser. Den skal prøves i utholdenhet i en 22 kilometer lang løype, og i manøvreringsevne i en 800 meter lang autocrossløype. Akselerasjonen skal testes på rett strekning og i åttetallsløype.

Bilene måles også på drivstoff-effektivitet i tillegg til design, kostnad og produksjon og til slutt hvordan hele business-planen presenteres.

– Vi er veldig stolte over å ha skapt en organisasjon som ikke bare bygger bil, men som også står for design, økonomi, HR, markedsføring og ledelse, sier teamsjef Andreas Wæhle, som også forteller om et år med mye prøving og feiling.

– Å feile har en positiv virkning. Det lærer vi av og vi er blitt gode på omstilling og på å finne nye løsninger, sier han.

Johan Benad Ugland tok egne bilder av racerbilen.

Johan Benad Ugland tok egne bilder av racerbilen. – Det er fantastisk å se hva studentene har fått til i løpet av ett år, sier Ugland.

- Blown away!

Johan Martin Ugland foran Campus Grimstad

– Jeg skulle ønske jeg var student igjen, smiler Johan Martin Ugland, konserndirektør for J.B. Ugland Holding som er hovedsponsor for racing-teamet.

J.B. Ugland Holding er hovedsponsor for Align Racing-teamet og både eier Johan Benad Ugland og konserndirektør Johan Martin Ugland er mektig imponert av det de fikk se av bil og teamets presentasjoner.

– Vi i Ugland-familien er jo litt over gjennomsnitt interessert i biler, men nå blir jeg helt «blown away». Det er stort å se hvordan studentene har greid å kombinere teori og praksis og å sette dette sammen, sier Johan Martin Ugland.

– Jeg skulle ønske jeg var student igjen og kunne vært med på eventyret.

­– Det er fantastisk å se på lidenskapen og se at en så stor gruppe kan få dette til sammen. Her er det mye vi kan lære, sa Johan Benad Ugland, som etter presentasjonen var ivrig framme og tok egne bilder av den nye bilen.

Den viktigste lærdommen

Det var en stolt rektor Frank Reichert som talte til studentene under avdukingen.

– Å gå løs på utfordringer som ikke en helt vet rekkevidden av - ha en idé, oppdage noe nytt og lære gjennom å løse problemer. Det er kanskje den viktigste erfaringen dere kan ta med dere videre i livet, sa Reichert.

Riktignok skal "Ludvig" testes i manøvrering på Silverstone i sommer, men forhåpentlig blir det ikke like trangt som utgangspartiet fra auditoriet: