Mobbing: Trenger tilgjengelig varslingsinformasjon

– Informasjon for å varsle om mobbing og trakassering bør finnes lett tilgjengelig for studenter og ansatte på institusjonenes hjemmesider og ikke gjemmes bak en innlogging, sier rektor ved UiA, Frank Reichert, leder av Universitets- og høgskolerådets arbeidsgruppe mot mobbing og trakassering.

Rektor ved UiA, Frank Reichert, leder Universitets- og høgskolerådets arbeidsgruppe mot mobbing og trakassering. Under et seminar om makt og maktmisbruk i akademia i Arendalsuka la han fram resultatene av en gjennomgang av hjemmesidene til 24 institusjoner i universitets- og høgskolesektoren. Undersøkelsen er gjort for å finne ut hvordan institusjonene gir informasjon på hjemmesidene om mulighetene for å varsle om mobbing og trakassering, og hvordan eventuell varsling kan gjøres.

Rektor ved UiA, Frank Reichert, leder Universitets- og høgskolerådets arbeidsgruppe mot mobbing og trakassering. Under et seminar om makt og maktmisbruk i akademia i Arendalsuka la han fram resultatene av en gjennomgang av hjemmesidene til 24 institusjoner i universitets- og høgskolesektoren. Undersøkelsen er gjort  for å finne ut hvordan institusjonene gir informasjon på hjemmesidene om mulighetene for å varsle om mobbing og trakassering, og hvordan eventuell varsling kan gjøres. (ALLE FOTO: Daniel Thorbjørn Miranda Pettersen)

Under et seminar om makt og maktmisbruk i akademia i Arendalsuka la Reichert fram resultatene av en gjennomgang av hjemmesidene til 24 institusjoner i universitets- og høgskolesektoren. Undersøkelsen er gjort for å finne ut hvordan institusjonene gir informasjon på hjemmesidene om mulighetene for å varsle om mobbing og trakassering, og om hvordan eventuell varsling kan gjøres.

Gjennomgangen tar utgangspunkt i at en student eller ansatt ønsker å finne informasjon om varsling av mobbing og trakassering på en institusjons hjemmeside. I gjennomgangen er både hjemmesidens interne søkemotor og Google brukt. Det er også gjort søk i hjemmesidens sidestruktur.

– Ni institusjoner har informasjon lett tilgjengelig uten behov for innlogging, mens vi anbefaler de 15 andre å oppdatere sidene slik at informasjonen også blir mulig å lese for de som ikke kan logge seg inn. Arbeidsgruppen ønsker at sektoren skal vise åpenhet og at eksterne også har mulighet til å si fra om uønskede situasjoner, sier Reichert.

Bevissthet om makt

Jørn Mortensen er rektor på Kunsthøgskolen (KhiO) i Oslo og medlem i arbeidsgruppen. I juni gikk KhiO til avskjedigelse av en ansatt på grunn av seksuell trakassering. Under seminaret holdt Mortensen et innlegg om makt og asymmetri i akademia.

– Det er alltid asymmetri i forholdet mellom student og lærer. Det er en betingelse for læringssituasjonen og ikke et problem i seg selv, men vi trenger bevissthet om asymmetrien og makten som ligger i den. Problemet oppstår når asymmetrien utnyttes slik at den ene part får den andre part til å gjøre noen den ikke ønsker, sier Mortensen.

Jørn Mortensen, rektor på Kunsthøgskolen (KhiO) i Oslo og medlem i arbeidsgruppen.

Uformelle relasjoner

71 prosent av studenter som opplever trakassering oppgir at dette har skjedd fra medstudenter.

Nestleder i Norsk studentorganisasjon, Marte Øien, løftet fram de uformelle relasjonene og den asymmetri som kan finnes mellom ulike studentgrupper.

– Det kan være forholdet mellom nye og mer erfarne studenter, aktive versus mindre aktive, eller mellom flinke og mindre flinke studenter, sier Marte Øien.

Hun frykter også at det er mørketall i statistikken, og at flere ikke melder fra om trakassering fordi man risikerer noe ved å si i fra.

– Derfor må vi arbeide med å skape trygge relasjoner, sier Øien.

Marte Øien, nestleder i Norsk studentorganisasjon (NSO)

Marte Øien, nestleder i Norsk studentorganisasjon (NSO)

Støtter arbeidet

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø er glad for at hele universitets- og høgskolesektoren legger vekt på trygghet for den enkelte student, og at ingen skal oppleve trakassering i sin studiehverdag.

– Jeg har deltatt ved fem studieårsåpninger den siste uka, og på alle stedene har arbeidet mot mobbing og trakassering  blitt vektlagt i åpningstalene, fortalte Nybø på seminaret.

Samtidig lovet statsråden å følge nøye med i arbeidet mot mobbing og trakassering.

– Jeg blir fortsatt provosert over dem som sier at nå er det nok prat om dette. Det handler om grunnleggende kulturendringer, og enkelthistoriene holder temaet levende, sier Nybø.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Fam Karine Heer Aas ledet seminaret, her med prosjektleder Dag Nordbø fra UiA.

Fam Karine Heer Aas ledet seminaret, her med prosjektleder Dag Nordbø fra UiA.

Journalist i VG, Ingunn Saltbones, snakket om medias rolle.

Professor i sexologi ved UiA, og medlem i arbeidsgruppen, Elsa Almås, løftet fram begrepet seksuell folkeskikk.

UiA-rektor Frank Reichert og forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø.

Fra venstre: Fam Karine Heer Aas som ledet seminaret, UiA-rektor Frank Reichert og prosjektleder Dag Nordbø, UiA.