0
Hopp til hovedinnhold

Mindfulness

Vi nærmer oss eksamenstid og det kan være godt med noen teknikker som gjør det litt mer overkommelig. Årstein Justnes, førsteamanuensis ved Institutt for religion, filosofi og historie, vil hjelpe deg på vei.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Teksten var første gang publisert i Unikum nr 4 2014)

I dette korte stykket skal jeg skrive om mindfulness for studenter. Jeg skal si selvfølgelige, men livsviktige ting om å være tilstede i dette øyeblikket og i dette livet. Jeg skal forsøke å gi dere noen nye perspektiver og lære dere teknikker som dere trolig vil ha glede av i de fleste sammenhenger.

Hva er mindfulness?

Oppmerksomt nærvær, bevisst tilstedeværelse, aksepterende oppmerksomhet, vennlig oppmerksomhet, oppmerksomhetstrening. Alle disse uttrykkene er forsøk på å gjengi det innholdsmettede begrepet mindfulness (sati, fra pali). Den mest brukte definisjonen går slik: «Mindfulness betyr å være oppmerksom på en bestemt måte: med hensikt, i øyeblikket og ikke-dømmende» (Jon Kabat-Zinn).

Mindfulness handler enkelt sagt om å være til stede i nået på en oppmerksom og ikke-dømmende måte. Det er en bevisst øvelse i å være i den aktuelle situasjonen slik den utspiller seg. Under dette ligger det en erkjennelse av at livet kun kan leves i det aktuelle øyeblikket, og at det kan bare leves slik det er, ikke slik det burde ha vært.

Tenk over det: Øyeblikket er faktisk det eneste du har. Det er ikke mulig å leve verken i fortid eller i fremtid. Satt på spissen er fortiden aske fra et brent bål, og fremtiden spredte tanker og hypoteser om ting som kan komme til skje, men som sannsynligvis ikke vil skje. Alt dette kaller oss til øyeblikket. Hvis du er tilstede nå, helt og holdent, er sjansene gode for at du ikke opplever stress, grublerier eller bekymringer.

Oppmerksomhet og fokus

Det synes viktigere enn noen gang å lære seg å styre oppmerksomheten. Oppmerksomheten vår har en svært begrenset kapasitet. Den makter ikke å være to steder samtidig, men kan kun fokusere på én ting av gangen. Mange er veldig flinke til å skifte fokus, men dårlige til å holde det.

Menneskesinnet beskrives ofte som en impulsiv ape som svinger seg fra inntrykk til inntrykk. Du kan imidlertid hjelpe din oppmerksomhet og fokuseringsevne ved å planlegge godt. I praksis vil dette ofte si å forenkle: Å ta bort det som distraherer, og å gi deg hen til det du ønsker å gjøre. Når du er på forelesning, så vær da for all del på forelesning 100% – og ikke på internett samtidig!

Studer når du studerer. Ikke saus alt sammen. Ikke gjør alt samtidig. Da får du egentlig ikke gjort noen ting skikkelig.

Studentlivet – som alle andre liv – leves best fra øyeblikk til øyeblikk, bevisst og konsentrert.

Les hele artikkelen og om verktøyene som kan hjelpe i en ellers fullpakket og stresset studenthverdag (studentavisen Unikum):

Tekst: Årstein Justnes. Illustrasjonsfoto: colourbox.com