Millioner til norsk-indisk forskningssamarbeid

Et forskningssamarbeid mellom norske og indiske partnere er tildelt seks millioner kroner. WISENET-laboratoriet ved UiA leder prosjektet innen selvstyrende digital teknologi.

WISENET er en del av Institutt for IKT ved Fakultet for teknologi og realfag, og holder til ved Campus Grimstad.

WISENET-forskerne har medlemmer fra instituttene for IKT, ingeniørvitenskap og matematiske fag.

Linga Cenkeramaddi, portrettbilde

Professor Linga Reddy Cenkeramaddi skal lede INCAPS-prosjektet som går fra 2019 til 2022.

– Tildelingen er en anerkjennelse av vårt forskningsmiljø og våre samarbeidspartnere, sier professor og prosjektets leder, Linga Reddy Cenkeramaddi ved WISENET.

Prosjektet heter Indo-Norwegian Collaboration in Autonomous Cyber-Physical Systems (INCAPS) og det er WISENET-laboratoriet ved Institutt for IKT og Fakultet for teknologi og realfag som skal koordinere arbeidet.

Partnerne er indiske IISc Bangalore, IIT Hyderabad, IIIT Hyderabad og BITS Hyderabad, samt norske NTNU og NIVA. Prosjektet varer i tre år fra 2019 til 2022. Midlene kommer fra INTPART-programmet som drives av Forskningsrådet og Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU).

– Det er hard konkurranse mellom landets beste forskningsmiljøer om disse midlene og vi er grundig vurdert, sier professor Baltasar Beferull Lozano som leder WISENET.

Økt mobilitet av forskere og studenter
Hovedmålene med prosjektet er blant annet å styrke konkurransekraft og innovasjonskapasitet, løse samfunnsutfordringer og utvikle akademiske miljø med høy kvalitet.

– Selve prosjektet tar for seg et bredt spekter av forskningsemner, som for eksempel smarte sensorer i selvstyrende systemer, prototyper av trådløse systemer, sporing og kommunikasjon med lavtflyvende droner og maskinlæring (kunstig intelligens), sier professor Cenkeramaddi.

Forskerne skal også se på hvordan forskningsfasiliteter i begge land kan utnyttes bedre. I prosjektet skal det foregå utveksling av studenter og forskere.

Viktig for verdensklasse-forskning
Forskningsprogrammet INTPART som tildeler pengene er en av hovedsatsingene i regjeringens strategi for styrket samarbeid med Brasil, Canada, India, Japan, Kina, Russland, Sør-Afrika og USA.

– Internasjonalt forsknings- og utdanningssamarbeid er viktig for å løfte norske miljøer opp i verdensklassen, sier forsknings og høyere utdanningsminister Iselin Nybø til Regjeringens nettsider.

– Gjennom disse pengene skal vi koble forskning og høyere utdanning, samtidig som vi involverer industri og næringsrettede aktiviteter. Målet er å få til langsiktige samarbeid med disse viktige kunnskapsnasjonene, sier Nybø.

Åtte tildelinger på åtte forsøk

Portrettbilde, Baltasar Beferull Lozano

Professor Baltasar Beferull Lozano leder WISENET-laboratoriet.

INCAPS går inn i en rekke av eksternt finansierte forskningsprosjekter ved WISENET-laboratoriet. Etter åtte søknader står forskerne igjen med full pott; åtte prosjekter med støtte fra Forskningsrådet siden oppstarten i 2015.

– Totalt er det innhentet rundt 120 millioner kroner i ekstern finansiering til prosjekter ledet og koordinert av WISENET ved UiA, noe vi er veldig stolte av, sier professor Beferull Lozano.