Midler til Kompetansesenter for kjønn og seksualitet

Onsdag ble det offentliggjort at Universitetet i Agder får 1,5 millioner kroner til å etablere et Kompetansesenter for kjønn og seksualitet.

Feiret kompetansesenteret: Fra venstre Anna Charlotte Larsen, Sunniva Whittaker, Jacob Haugmoen Handegard, Claudia Klostergaard, Åsta Lovise Einstabland og Petter Toldnæs.

Marsipankake i anledning bevilgningen til Kompetansesenter for kjønn.

Det var leder av Agder Venstre, Petter Toldnæs, som overbrakte nyheten om at det likevel vil bli bevilget midler til senteret i statsbudsjettet for 2020.

Rektor Sunniva Whittaker ved Universitetet i Agder er godt fornøyd med at senteret nå kan etableres.

Kompetent fagmiljø

- Det er flere som har stått på for å få denne bevilgningen, så det er gledelig at vi nå får uttelling. Vi har et kompetent fagmiljø som vil sikre at dette blir en vellykket etablering, og jeg mener også det er et viktig signal at senteret legges til Sørlandet. Og så håper og tror vi at den siste millionen blir bevilget i revidert budsjett 2020, sier Whittaker.

Petter Toldnæs i Venstre er også fornøyd med at midlene nå – i alle fall delvis – er på plass.

- Det er kjempeviktig at dette senteret blir etablert. Flere undersøkelser har vist at vi har store utfordringer med levekårene til skeive i Agder. Kompetansesenteret for kjønn og seksualitet vil bli et viktig verktøy for å skape et bedre faktagrunnlag og heve kunnskapsnivået, og samtidig sørge for større åpenhet og toleranse i Agder, sier Toldnæs.

Viktig for hele landet

Anna Charlotte Larsen, leder i Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, (Foreningen Fri) synes også det er en gledens dag, og slår fast at dette vil bli et viktig kompetansesenter for hele landet.

- Mange unge blir i dag fortalt at det bare finnes to kjønn, og at kjærlighet bare finnes mellom en mann og en kvinne. Det er kjempebra at dette kompetansesenteret plasseres i Agder, hvor undersøkelser viser at levekår for skeive er de dårligste i landet. En kartlegging av skeives levekår i 2018 viste at andelen med negative holdninger til lhbt-personer er høyere i vår region enn landsgjennomsnittet. Derfor er det riktig og viktig at senteret kommer her, sier Larsen.