Metochi stilt til rådighet for det norske helseteamet

UiA har stilt sitt kurssenter Metochi til rådighet for det norske medisinske teamet som nå er i gang med hjelpearbeid i Moria-leiren på øya Lesvos.

Lesvos 2020 (Foto: Lesvos Solidarity)

Mandag reiste Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sitt helseteam (Emergency Medical Team, EMT)  fra Norge til Lesvos. Det er i alt 22 personer med i gruppen som består av leger og sykepleiere, barneleger, jordmødre og gynekologer, samt fem personer som skal ta seg av sikkerhet, logistikk og informasjon.

Etter en dialog med direktoratet gjennom forrige helg tilbød UiA kurssenteret Metochi til bruk for teamet. Departementet ønsket først å bruke senteret, men siden det er nesten en time å kjøre fra Metochi til Moria oppretter teamet heller sitt tilholdssted nærmere leiren.

- Vårt tilbud om Metochi er åpent, slik at beredskapsteamet kan bruke senteret til overnatting, opphold og lager, og våre ansatte der står også til rådighet. Så vil tiden vise i hvilken grad beredskapsteamet gjør bruk av vårt tilbud, sier UiA-rektor Sunniva Whittaker.

Ikke aktuelt med flyktninger

Mange har spurt seg om man ikke kan åpne Metochi for flyktninger fra Moria, men det er ikke aktuelt. De greske myndighetene har ansvar for flyktningsituasjonen på øya, og de vil ikke tillate flyktninger utenfor egne leirer.

- Det ville også være umulig for UiA å ta på seg ansvar for sikkerhet og helse for flyktninger, sier Whittaker.

Pengene strømmer inn til "Aksjon Lesvos"

«Aksjon Lesvos», er i godt i gang, og det er til nå kommet inn rundt 80 000 kroner.

- Per nå er penger det mest konkrete vi kan bidra med, og vi oppfordrer alle til å gi så det monner. Pengene skal gå til akutt nødhjelp til de tusener som nå er uten tak over hodet og som overnatter i veikanten. Det er et akutt behov for mat og klær og toalettartikler. Vi er i kontakt med ulike seriøse samarbeidspartnere på Lesvos, som er i gang med å distribuere nødhjelp, sier koordinator Karen-Lise Scheie Knudsen.

Her kan du gi støtte:

• Vipps UiA, nummer 103923 – Universitetet i Agder. Trykk på Innsamling til Lesvos og oppgi beløp.
  • Overfør valgfritt beløp til kontonummer 7694 05 18748. Merk innbetalingen med «Aksjon Lesvos».
Lesvos 2020 (Photo: Lesvos Solidarity)

Lesvos 2020 (Foto: Lesvos Solidarity)