Meget gode kontorlærlinger uteksaminert

For et fullsatt «gult rom» i personalkantina på Campus Kristiansand, ble de to ferdig uteksaminerte kontorlærlingene Emina Mujanovic og Louise Rasmussen gjort stas på for sin innsats på UiA.

De to uteksaminerte kontorlærlingene fotografert i Vilhelm Krags hall - Emina Mujanovic (til venstre) og Louise Rasmussen.

De to uteksaminerte kontorlærlingene fotografert i Vilhelm Krags hall - Emina Mujanovic (til venstre) og Louise Rasmussen.

- Kontorlærlinger er mangelvare på Sørlandet, sier Gro Hodne Gundersen som administrerer den toårige  kontorlærlingeordningen på universitetet. Derfor var medarbeiderne på Servicetorget veldig stolte av de to unge motiverte jentene som begge fikk karakteren «meget godt bestått» da de var oppe til fagprøve for kort tid siden. Dette er den beste karakteren det er mulig å oppnå på fagprøven.

Alle som hadde ordet var fulle av lovord for den innsatsen som Mujanovic og Rasmussen har gjort på universitetet. Godordene formelig haglet over de to litt beskjedne lærlingene. Talerne fortalte om to trygge jenter som hadde vært usedvanlig lærenemme, ansvarsfulle med god serviceinnstilling og fulle av arbeidslyst.

Veileder Gro Hodne Gundersen (til høyre) i samtale med Louise Rasmussen (i midten) og Emina Mujanovic.

- Det begynner nesten å bli en vane at våre lærlinger får denne karakteren, sier Gro Hodne Gundersen. - I fjor fikk de to lærlingene som da var oppe til fagprøven samme karakter.

Universitetet tar hvert år inn to kontorlærlinger. I tillegg tar IT-avdelingen inn en lærling i året. Også Kafe Kampus er godkjent som opplæringsbedrift og tar inn to lærlinger – en i konditorfaget og en innen kafé- og restaurantfaget. Også disse fagene sliter med å finne gode kandidater på Sørlandet. I tillegg er det lærlinger i barnehagene ved begge UiAs campuser.

Tekst og foto: Olav Breen