MatRIC med workshop om mattevideoer i Bergen

Alt for mange stryker eller slutter på matematikkurs. Nye undervisningsmetoder kan få flere til å fullføre. Hele workshopen blir streamet, link til dette finnes på www.uia.no/matric - nederst på siden.

Matematikkdidaktikk egner seg på video.

Senter for Fremragende Undervisning (MatRIC) ved Universitetet i Agder har, i samarbeid med Høgskolen i Bergen (HiB), tatt initiativ til en workshop der undervisere fra 14 institusjoner deltar med felles mål om å lage bedre videoressurser for studentene.

I Norge utvikler flere universiteter og høyskoler nye matematikkressurser for nett, streamer forelesinger og bruker video for å få til en mer fleksibel utdanning. I dag er det lite eller ingen koordinering mellom institusjonene om å lage disse ressursene.

- Om vi samkjører innsatsen vil alle studentene få et stadig bedre tilbud. Deltakerne vil lære av hverandre. Det vil heve kvaliteten og kan være en vei å gå for å få flere studenter til å gjennomføre matematikkursene, sier Simon Goodchild, senterleder i MatRIC.

Digital matematikklæring med videobruk satt i system er tema for MatRICs seminar.

Inviterer til workshop

23. og 24. oktober inviterer HiB og MatRIC til workshop i Bergen, for fagpersoner fra universiteter, høyskoler og videregående skoler som lager matematikkressurser for nett. Her vil didaktikere, undervisere og matematikere arbeide sammen.

Tanken er at deltakerne i workshopen deler erfaringer, lærer og blir inspirert av foredragsholderne - og naturligvis at de diskuterer videoproduksjon. Det vil resultere i videoer med høyere kvalitet.

- Vi vet at det er stor innovasjonsvilje på videoundervisning i Norge. Målet er at nettverket/læringssamfunnet bidrar til at kvaliteten på videoforelesingene blir god, og at man har et reflektert forhold til hvordan denne ressursen brukes i undervisningen, sier Simon Goodchild.

Hovedforedragsholdere

Steve Hoy har lang erfaring med produksjon av matematikkvideoer fra BBC Open University, og er internasjonalt anerkjent for dette.

Gunnar Horn har bred erfaring med formidling av hvordan en kan få frem et budskap gjennom historier. Horn er leder av Pedagogisk utviklingssenter (PULS) ved UiA og tidligere dekan ved Fakultet for kunstfag.

Hele workshopen blir streamet, link til dette finnes på www.uia.no/matric - nederst til venstre på siden.

Matric vil bygge opp nettressurs

I egenskap av å være et senter for fremragende utdanning ønsker MatRIC å bygge opp en digital nettressurs med forelesinger, korte videosnutter, simuleringer, videoer, digitale oppgaver med mer. Dette blir en ressurs både for undervisere og studenter i matematikk innenfor alle fag på universitets- og høyskolenivå:

- Når ressursene ligger åpent tilgjengelig kan hvem som helst bruke dem i undervisningen, studentene kan se videosnutter på tema de ønsker - og slik kan undervisere og studenter få en ressurs som kan bidra til bedre undervisning og læring, sier Line Eielsen Malde, prosjektleder MatRIC.