MatRIC lanserer matte-TV

Nå kan studenter over hele Norge se korte matematikkvideoer på nett.

- Som nasjonalt kompetansesenter har vi vært opptatte av å finne måter å lette overgangen for studenter som kommer rett fra videregående. Matte-TV vil være tilgjengelig for alle, og kan sees i den rekkefølgen du ønsker, sier senterleder ved MatRIC, Simon Goodchild.

Samarbeidsprosjekt

Matte-TV eller MatRIC-TV (MTV) er spilt inn i samarbeid med undervisere fra flere av landets høyskoler og universiteter.

- På skolenivå finnes det flere fellesressurser tilgjengelig, nå ønsker vi å gjøre dette for studenter på universitets- og høyskolenivå også, sier Goodchild.

Lærer matte i eget tempo

Undersøkelser viser at i gjennomsnitt klarer studenter på matematikktunge studier i Norge bare 51 prosent av mattepensumet fra videregående skole ved studiestart.

- Studenter lærer på ulikt vis, og for mange er det å kunne se en video, stoppe denne og ha mulighet til å få gjentatt forklaringer, eller få noe forklart på annet vis, nyttig i arbeidet med å lære matematikk, sier Goodchild.