MatRIC åpner ressurs- og støttesentre i matematikk

Sentrene skal hjelpe studenter som sliter med matematikk. Oppstart både på Campus Kristiansand og Campus Grimstad er høsten 2015.

Line Eielsen Malde er prosjektleder for MatRIC

Line Eielsen Malde er prosjektleder for MatRIC - som står for Centre for research, Innovation and Coordination of Mathematics Teaching. Senteret fikk status som Senter for fremragende utdanning i 2013.

– MatRESS-sentrene vil være åpne rundt 20 timer hver uke. Der vil noen være tilgjengelig for å hjelpe studenter med matematikk. Vi håper sentrene blir knutepunkter der studenter på ulike nivåer, både flinke og de som sliter, kan jobbe med matematiske oppgaver innenfor et støttende læringsmiljø, sier Line Eielsen Malde, prosjektleder for UiAs senter for fremragende utdanning i matematikk, MatRIC.

To ledere er nå ansatt; Anne Berit Fuglestad  vil lede senteret i Kristiansand, mens Svitlana Rogovchenko vil lede Grimstad-senteret.

Matematiske utfordringer

Erfaringer i Norge og ellers i Europa viser at matematikk ofte er den største utfordringen for mange studenter. Særlig i studier der matematikk bare er en del av fagsammensetningen, for eksempel studier innen ingeniør, økonomi og naturfag.

- Dårlig forståelse for matematikk er ofte årsaken til lav progresjon og at studenter slutter midt i studieløpet. MatRIC jobber sammen med matematikk-lærere på universitetsnivå for å adressere disse problemene, og vi har stor tro på at støttesentre er riktig vei å gå, sier Eielsen Malde.

Lærer av andre

Som en viktig del av forberedelsene skal lederne for de to støttesentrene besøke lignende sentre i Storbritannia og Irland for å lære av deres erfaringer.

Forskningsbasert kunnskap fra disse sentrene viser at dette har positiv innvirkning på studentenes karakterer, forbedrer forståelsen for matematikk og reduserer tallet på drop-outs.

– Vi ønsker samme muligheter for våre studenter på UiA, og vi ønsker å skape et norsk pilot-prosjekt som leder an i utviklingen av slike læringsarenaer for matematikk.

Les også:

Tekst: Irene Hetlelid Svendsen