Jump to main content

MatRIC åpner drop in-senter i matematikk

Mandag denne uken åpnet MatRIC to drop in-sentre i matematikk. Sentrene er et tilbud til studenter som ønsker hjelp med matte.

MatRIC drop in er et ressurs- og støttesenter i matematikk der studentene kan komme å få hjelp i matematikk. Drop in senteret finnes på begge campus. I Kristiansand ligger senteret i bygg 48 rom 103, i Grimstad er senteret i grupperom A2 045.

20 timer i uka vil en lærer være tilstede for å hjelpe studenter med matematikk. Timeplanen er tilgjengelig på www.matric.no/dropin

Populært tilbud

Det var tydelig at mange hadde hørt om åpningen, og det var godt oppmøte da senteret åpnet kl. 12 på mandag. En av dem som hadde tatt turen ned var førsteårs økonomistudent, Katrine Heinecke.

- Jeg har aldri hatt høy selvtillit når det gjelder matte, så dette er et fantastisk tilbud til studenter som ønsker litt hjelp. Det er også flott at dette er at lavterskeltilbud. Alle studenter som sliter med matematikkoppgaver kan komme hit.

Første års student i økonomi, Katrine Heinecke.

Dette er et fantastisk tilbud som jeg kommer til å benytte regelmessig sier første års student i økonomi, Katrine Heinecke.

En annen student som hadde tatt turen innom drop in-senteret var økonomistudent Tore Knutsen.

- Det er mange år siden jeg studerte matematikk sist så det er godt å få komme hit for å friske opp kunnskapen litt.

Simon Goodchild, leder for MatRIC, hjelper økonomistudent Tore Knutsen med å løse likninger.

Matematiske utfordringer

Erfaringer i Norge og ellers i Europa viser at matematikk ofte er den største utfordringen for mange studenter. Særlig i studier der matematikk bare er en del av fagsammensetningen, for eksempel studier innen ingeniør og økonomi.

- Vi ser at mange studenter synes overgangen fra videregående til universitet er vanskelig. Dårlig forståelse for matematikk er ofte årsaken til lav progresjon og at studenter slutter midt i studieløpet. Vi ønsker å være et resurssenter for alle studenter som har matematikk i studiet sitt, sier Line Eielsen Malde, prosjektleder for UiAs senter for fremragende utdanning i matematikk, MatRIC.

Simon Goodchild, leder for MatRIC sammen med Anne Berit Fuglestad, prosjektkoordinator for drop in senteret i Kristiansand. MatRIC fikk status som Senter for fremragende utdanning i 2013.

Inspirasjon fra England

- Det finnes et liknende tilbud på NTNU, men vi er unike i den forstand at vi er et ressurssenter for alle studenter på UiA som har matematikk i fagene sine, og ikke bare studenter som går på enkelte studier. Sånn sett er dette et unikt tilbud i Norge. Inspirasjonen til drop in-sentrene kommer i stor grad fra England, hvor opptil 90% av universitetene har slike tilbud. Vi prøver å lære av de beste, sier Eilesen Malde.

Tekst: Yvonne Kerlefsen

Foto: Saara Ojanen