Masterstudenter skal løse utfordringer for organisasjoner

25 masterstudenter fra ulike studier kobles sammen i det nye emnet OpenLab i høst. Studentene skal samarbeide tverrfaglig om reelle oppdrag fra eksterne aktører.

Masterstudentene blir trent i å jobbe i prosess og i å samarbeide på tvers av fagbakgrunn. (Illustrasjon: Colourbox)

Tekst: Ingrid Anthonsen

Fakultet for samfunnsvitenskap ved Universitetet i Agder (UiA) tilbyr det nye tverrfaglige emnet OpenLab fra 2018. Gjennom emnet møtes masterstudenter fra forskjellige fag og disipliner – som sykepleie, ingeniørfag, økonomi, organisasjonsteori og sosiologi. Sammen skal de komme opp med løsninger på komplekse utfordringer fra eksterne organisasjoner som Kristiansand kommune og Sørlandets Sykehus HF.

James Karlsen, associate professor at the Department of Working Life and Innovation.

– Studentene skal samskape med hverandre og med organisasjonen de får oppdraget fra. Det viktigste utbyttet for studentene er erfaringen med å jobbe tverrfaglig i prosess, sier James Karlsen, førsteamanuensis ved Institutt for arbeidsliv og innovasjon.

Han ser frem til å veilede studentene i emnet, som er et av tiltakene under UiAs strategiområde Samfunnsengasjement og Nyskapning.

– Studentene blir trent i å jobbe i prosess, organisere seg som team, analysere og samarbeide om å finne løsninger på reelle utfordringer. De vil også måtte håndtere usikkerhet og tidspress. Disse ferdighetene vil de kunne få stor glede av i arbeidslivet, sier Karlsen.

Refleksjon og teori

Emnet vil gå over høstsemesteret 2018, og 25 studenter blir tatt opp. Studentene blir valgt ut på bakgrunn av blant annet motivasjonsbrev og intervju. Søknadsfristen er 25. mai.

Les mer om OpenLab og hvilke masterprogram emnet tilbys på:

– Vi ser etter studenter med ulik profil og ulike fagkunnskaper, og oppfordrer alle som er interesserte til å gripe muligheten, sier Karlsen.

Studentene får muligheten til å jobbe i et eget rom på campus, skal også være ute i organisasjonen de jobber for.

– Det vil være tid til å jobbe med konkrete løsninger, og til felles refleksjon. Dette kan studentene knytte til teori og sin egen faglige utvikling, sier Karlsen.

En verdifull mulighet

Målet med OpenLab er å både å utdanne innovative personer, og teste ut en modell for samskapt læring ved UiA.

Silje Holteberg, karriereveileder ved UiA Karriere. (Foto: Helene Røiseland)

– Vi applauderer initiativet og håper at studentene ser at dette er en verdifull mulighet. De får jobbe med virkelighetsnære problemstillinger i regionale organisasjoner, noe som er gull når det gjelder CV- og nettverksbygging, sier Silje Holteberg.

Hun er karriereveileder ved UiA Karriere, som jobber for å koble studentene med fremtidig arbeidsliv.

– OpenLab er en flott mulighet for studentene til å bli kjent med egen kompetanse i møte med studenter med annen fagbakgrunn. Her kan man lære mye om teamarbeid, metodikk og verdien av tverrfaglig samarbeid, sier Holteberg.

Hun trekker spesielt frem samarbeidsevner som en kompetanse svært mange arbeidsgivere etterspør.

– Mange virksomheter har fokus på innovasjon, utvikling og nye ideer og dette arbeidet skjer ofte i tverrfaglige grupper. Studenter har masse å bidra med inn i arbeidslivet og erfaringene fra Openlab kan bli verdifulle når de skal ut og søke jobb sier hun.