- Man må tørre for å lære

God utdanning utvikles i skjæringspunktet mellom trygghet og risiko. God utdanningsledelse også.

VÅGEVILLIGE: Førsteamanuensis Tormod Wallem Anundsen og professor Helene Illeris delte sine erfaringer fra forskningsbasert undervisning på masterstudiet i kunstfag under konferansen om utdanningsledelse tirsdag.

Det kom frem da studieprogramleder Tormod Wallem Anundsen og emneansvarlig Helene Illeris fortalte om sine erfaringer rundt ledelse av masterstudiet i kunstfag på en konferanse om nettopp utdanningsledelse på UiA torsdag denne uka.

Utgangspunktet til de to var et arbeid rundt utdannings- og studiekvalitet som de har utført siden 2016, knyttet til forskningsbasert undervisning. Dette handler om å prøve å se hvordan deres egen hverdagspraksis som undervisere også kan være en forskningspraksis, med spørsmål knyttet til hvilke relasjoner og dynamikker som kan finnes mellom kunstnerisk praksis, utdanningspraksis og forskningspraksis.

Motstridende ideer

- På utdanningssiden oppdaget vi gjennom dette to til dels motstridende ideer om utdanningskvalitet, sier Tormod Wallem Anundsen.

- På den ene siden har du ideen om trygghet, som vil være i standardiserte prosesser for kvalitetssikring. Dette skaper trygghet rundt studiene og utdanningen, både for studentene og for underviserne, og er selvsagt et gode vi må ha med oss, sier han.

- Men på den andre siden ligger ideen om at kvalitet kommer fra forskning - som innebærer åpne, utforskende prosesser og usikkerhet. Her må man våge og tørre. Og det er i denne brytningen, altså mellom forskningsforståelsen og de institusjonelle rammebetingelsene, at god undervisning og god undervisningsledelse trives.

KONFERANSIER: Viserektor Astrid Birgitte Eggen åpnet og ledet konferansen.

Best mulige utdanninger

Den store utdanningskonferansen tirsdag inngår i et større strategisk fokus som UiA har på området læring og utdanning for fremtiden. Gjennom dette har universitetet blant annet utviklet et nytt kvalitetssystem for utdanning, som særlig understreker at studentene skal ha best mulig utbytte av sine utdanninger. I mars i år innførte universitetet nye mandater og instrukser for studieledere, basert på dette. Og nå er altså blikket rettet mot utdanningsledelse.

-  Fokuset på kvalitet i alt som har med utdanning å gjøre har som mål å gi studentene best mulig utbytte av sine studier. Og når det gjelder utdanningsledelse, er dette en av de viktigste faktorene vi har for å oppnå nettopp dette, sier viserektor for utdanning, Astrid Birgitte Eggen, som ledet konferansen.

NYSKAPENDE: Konferansen var et samarbeid med Universitetet i Stavanger. Her er det prorektor Dag Husebø ved UiS som hilser på direkten fra auditoriet på Ullandhaug.

Sammen med Stavanger

Konferansen tirsdag ble arrangert i et samarbeid med Universitetet i Stavanger, der nær 130 utdanningsledere fra UiA deltok på konferansen i Kristiansand, mens nær 100 deltok i Stavanger. Innleggene ble overført på storskjerm i sanntid.

- Det er første gang vi har et slikt samarbeid. Så her er vi ganske nyskapende. Men så er jo også utdanningsledelse et tema som interesserer oss alle, enten vi arbeider i Agder eller i Stavanger, sier Astrid Birgitte Eggen.

Fyldig program

I tillegg til innlegget fra Helene Illeris og Tormod Wallem Anundsen bød konferansen på en rekke andre innlegg rundt temaet utdanningsledelse. Hele programmet fra dagen ser du her:

Program:

09.00 – 12.00:

• Innledning: Studieprogramledelse og utdanningsledelse – hva – hvorfor - hvem! Innledning ved Astrid Birgitte Eggen (UiA)
  • Hva er universitetslærerarbeidet? Ved Vegard Moen og Dag Husebø (UiS)
  • Læring i praksisveiledning! Ved Rune Giske (UiS)
  • Risiko eller trygghet? Modeller fra forskningsbasert utdanning i kunstfag. Ved Helene Illeris og Tormod Wallem Anundsen (UiA)
  • MatRICs arbeide med studentengasjement og studentpartnerskap. Ved Simon Goodchild (UiA)
  • Studieprogramledelse – faglig og administrativt innhold. Ved Gunnar Horn (UiA) og Greta Hilding (UiA).

1300 - 1400 Parallelle sesjoner del 1

• A. Digitalisering: Digitaliering og studieprogramledelse med case fra Grunnskolelærerutdanningen. Seminarleder: Jørn Varhaug.
  • B. Internasjonalisering - perspektiver. Seminarleder: Sunniva Whittaker.
  • C. Læringsmiljø Systematisk arbeide for et bedre læringsmiljø. Seminarleder: Marianne Øhrn Johannesen.
  • D. Phd program og spesialiseringer. Seminarleder: Stephen Seiler.

1430 - 1530 Parallelle sesjoner del 2

• E. Utdanningsledelse og utdanningskvalitet. Seminarleder: Sunniva Whittaker.
  • F. Fremtidens undervisningsrom - Seminarleder: Gunnar Horn.
  • G. Hvordan kan Canvas bidra til bedre studieprogramledelse? Seminarleder: Nora Clarke i samarbeid med Astrid Birgitte Eggen.