Lørdagsuniversitet i Arendal, første gang 3. februar

Universitetet i Agder inviterer til foredrag og debatt i Lilandgården hver første lørdag i måneden. Arrangementene er gratis og åpne for alle.

Lørdagsuniversitetet skal skape dialog rundt ny forskning. Det skal være en møteplass mellom innbyggere og Universitetet i Agder (UiA).

Her kan du se alle arrangementene. Første arrangement finner sted 3. februar.

– Det skjer mye spennende på en rekke felter som angår både folk flest og forskere på UiA. Og det ønsker vi å sette søkelyset på, sier Dag Gjerløw Aasland.

Han er professor emeritus og tidligere prorektor for forskning og formidling på UiA, og har ledet Lørdagsuniversitetet i Grimstad siden det startet med et arrangement om kunstig intelligens høsten 2017.

– Det har kommet mellom 50 og 80 personer på hvert arrangement. Det første møtet ble stappfullt, så det var en god start, sier Aasland

Kunnskaps- og idéverksted i Arendal

Lørdagsuniversitetet i Grimstad arrangeres på Grimstad bibliotek i 2018.

I Arendal blir Lørdagsuniversitetet en del av byutviklingen i Lilandgården. Temaene i Arendal og Grimstad blir ulike, så det blir mulig for publikum som ønsker det å få med seg et bredt spekter av kunnskapsformidling i de to byene.

Lisbeth Iversen leder Pilotprosjektet Levende Lokaler Arendal, og Det Urbane Grendehus - Folkeverkstedet i Lilandgården. Hun ser frem til å invitere Lørdagsuniversitetet inn i Lilandgården.

– Lørdagsuniversitetet passer godt inn i Lilandgården. Her deles kunnskap. Vi skal være en møteplass for opplysning og endring, sier hun.

Dialog med byen

Iversen og Aasland ser for seg at det blir tatt opp samfunnsnyttige temaer som for eksempel religionsdialog og byutvikling på det nye Lørdagsuniversitetet.

– Det kan være det blir en liten forskjell på Lørdagsuniversitetet i Arendal og Grimstad. Jeg blir ofte kontaktet av publikum som har ønsker om hva de vil høre om på senere arrangementer. Arendal og Grimstad er kanskje forskjellige, men ikke så forskjellige som folk vil ha det til, sier Aasland.

Initiativet til Lørdagsuniversitetet kom fra dekan Anders Johan Wickstrøm Andersen på UiAs fakultet for helse- og idrettsvitenskap. Han skal lede møtene i Arendal våren 2018.

Senere i 2018 vil Lørdagsuniversitetet starte med ukentlige arrangementer på Teateret i Kristiansand.