Lilletunforelesningen: Jagland om menneskerettigheter

Menneskerettighetene er under press i stadig flere land. Generalsekretær Thorbjørn Jagland i Europarådet er engasjert forsvarer av menneskerettighetene – og har dem som arbeidsfelt. 21. oktober er det en enestående mulighet til å høre ham foredra om temaet «live på UiA».

Generalsekretær i Europarådet Thorbjørn Jagland (Foto: Europarådet)

I anledning Lilletunforelesningen 21. oktober, holdt Torbjørn Jagland et engasjert innlegg om «Menneskerettighetenes plass i europeisk sikkerhet».

Les programmet for Lilletunforelesningen:

Menneskerettigheter og europeisk sikkerhet

Torbjørn Jagland er blant annet engasjert i flyktningene som strømmer inn over Europa fra Midt-Østen, Asia og Afrika – og minner stadig européiske ledere om ansvaret de har i forhold til Den européiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) – og rettspraksis fra Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.  Jagland lar slett ikke Norge slippe unna påpekninger fra Europarådets generalsekretær.

Jagland er ikke redd for å kritisere myndigheter eller komme med påpekninger som er kontroversielle – om det gjelder Tyrkias behandling av opposisjonelle etter kuppforsøket i høst, EUs håndtering av flyktningekrisen, konflikten mellom Russland og Ukraina, ytringsfrihetens kår i Europa eller rettsvesenets uavhengighet, for å nevne noen problemfelt.

Jon Lilletun (Foto: Stortingsarkivet/Scanpix)

Respondenter på Thorbjørn Jaglands tale var to professorer fra UiA med etikk som interessefelt – Odin Lysaker og Dag G. Aasland.

I Lilletuns ånd

Jon Lilletuns (1945 – 2006) arbeid var preget av en genuin interesse og engasjement for enkeltmennesker og utdanning og forskning. På den politiske arenaen var han en samarbeidets mann og ble opplevd som varm og raus. Lilletunforelesningen tar vare på og fremmer den tenkningen som Jon Lilletun formidlet gjennom sin væremåte og politiske engasjement. Sånn sett går Lilletuns ånd også igjen i UiA nye strategiplan, der samskaping av kunnskap er et sentralt premiss.

Et poeng rundt i årets Lilletunforelesning er at Jon Lilletun la ned grunnsteinen for utbyggingen av Campus Kristiansand på Gimlemoen, og hadde sterk innflytelse i forhold til kompetansefondene på Agder og dermed finansieringen av universitetsoppbyggingen. Samtidig fikk Lilletun som statsråd gjennom at høyskoler kunne kvalifisere seg til universitetsstatus. Men den som sørget for det endelige vedtaket om at UIA fikk universitetsstatus fra 1. september 2007, var Øystein Djupedal – som nå er ansvarlig for gjennomføringen av Lilletunforelesningen. Den burde dermed være i de beste hender.

I Grimstad

I år ble Lilletunforelesningen holdt i Grimstad kino og kulturhus.

Jon Lilletun var engasjert i oppbyggingen av hele Universitetet i Agder, og var opptatt av å legge forholdene til rette ved campusene i både Aust-Agder og Vest-Agder. Det er derfor naturlig å bruke begge universitetsbyene  som arena for Lilletunforelesningen.

Se også Lilletunforelesningens nettsted -

med tidligere Lilletunforelesninger i nyhetsform og som videoopptak.

Tekst: Tor Martin Lien