Jump to main content

Likestilling i akademia: Talenter i spill

Påmeldingene siger inn til Nettverkskonferansen for likestilling i universitets- og høyskolesektoren, som holdes på Campus Kristiansand 12. og 13. mars.

Talenter i spill - plakatbilde. (Foto: UiA)

Påmeldingsfristen er mandag 9. mars. Hittil er nærmere 70 påmeldt en uke før fristen utløper.

Ønsker flere akademikere

- Foreløpig er alle universitetene representert, men vi skulle gjerne hatt deltakere fra flere høyskoler og flere forskningsinstitutter, sier likestillingsrådgiver ved UiA, Randi Øverland.

- Tittelen på konferansen er «Talenter i spill». Vi går i dybden på hvordan UH-sektoren kan rekruttere flere kvinner spesielt til teknologiske og økonomiske fag, sier Øverland.

- Bare på UiA har vi seks institutter med færre enn 20 prosent kvinner blant de vitenskapelig ansatte. Men utfordringen gjelder hele UH-sektoren i landet, understreker hun.

Forskerparet Stensola om liv og karrierer

Første konferansedag er det mest forhold innenfor akademia det handler om.

- Stensola-paret er invitert og skal snakke om «Våre karrierer og våre liv». Dette mener vi er viktig. De har tre barn og etter det vi kan se er de meget gode eksempler på unge som deler på arbeidet både når det gjelder karriere og omsorg. Det blir spennende å høre hva de har å si om hvordan de planlegger dagen og fordeler hverdagsarbeidet seg imellom, samtidig som de er toppforskere, sier Randi Øverland.

Artikkel om forskerekteparet Hanne og Tor Stensola i Dagens Næringsliv - Talent 6. oktober 2014:

Om den første artikkelen i Nature i 2012 – Stensola-paret er førsteforfattere. Les på NRK-Viten

Om den andre artikkelen i Nature i 2015 – Stensola-paret er førsteforfattere. Les i Gemini – NTNUs forskningsmagasin

Fra andre undersøkelser vet vi at det ofte går ut over kvinners karriere når et akademiker-par får barn. Det er altså som hos folk flest. Men dette må endre seg om vi skal klare å få tak i de beste talentene. Og det er det alle ønsker, se for eksempel fra Statsministerens store dialogkonferanse med UH-sektoren i februar.

Dialog mellom akademia og næringslivet

Konferansens andre dag - 13. mars - legger hovedvekten på dialog og utveksling mellom akademia og næringslivet.

- Den nye lederen for Kruse Smith, Sissel Leire, kommer. Hun skal snakke om bl.a. hvordan «hennes» bedrift er avhengig av akademia, om arvet makt, posisjon og lederskap, sier Randi Øverland.

Les om Sissel Leire og Kruse Smith i Dagens Næringsliv 15. mai 2014:  Se også portrett i Fædrelandsvennen

Nærings-doktorer og offentlige ph.d.’er

Prosjektlederen for NFRs nærings-ph.d.-program, Annette Linda Vestlund, kommer for å gi en oversikt over utviklingen.

Forsamlingen skal debattere med dekan Sigbjørn Sødal (fakultetsledelsen ved Handelshøyskolen ved UiA), fakultetsdirektør Magne Aasheim Knudsen (fakultetsledelsen Fakultet for teknologi og realfag) og Helen Fladmark (daglig leder for Eyde-nettverket) om interaksjonen mellom akademia og næringsliv i et rekrutterings-perspektiv.

Flere mener at med de nye nærings-ph.d.-ene i private bedrifter og offentlig sektor, vil samarbeidet bedre seg og det vil kunne være lettere å rekruttere kvinner. De behøver ikke velge bort en karriere i akademia eller i bedrift. Kandidatene kan kombinere, veksle og samarbeide tett gjennom et arbeidsliv. Slik tror vi at rekrutteringen også kan økes innenfor de nevnte fagområdene.

Artikkel om konferansen

KABAL – 4,5 millioner til kjønnsBALANSE-program ved UiA

Norske bedrifter trenger iallfall å se nærmere på om de utnytter talentene som halve befolkningen besitter - i likhet med akademia:

Norge har færre kvinnelige ledere enn Rwanda, Colombia og Nicaragua (e24 23. januar 2015)

Ingen kvinnelige toppsjefer i de største selskapene (e24 3. mars 2015)

Null kvinnelige toppsjefer i de største børs-selskapene (Nettavisen.no-NA24 2. mars 2015)

Tekst: Tor Martin Lien