Legger ut billetter til årets Forsker Grand Prix

Billettene til årets Forsker Grand Prix på Kick Scene torsdag 23. september, er lagt ut. Billettene er gratis og deles ut etter førstemann-til-mølla-prinsippet.

Bilder av deltakerne klippet sammen
ÅRETS DELTAKERE: Øverst f.v.: Anita Paulsen, Edvard Liljedahl Sandberg, Eirik Sørbø, Hilde Jenssen Bjørkekjær, Lee Michael Shultz og Margarita Olnova.

– Det blir utrolig spennende. Det er noen supre deltakere som er med i år, så forventningene til en flott aften er store, sier informasjonssjef Jan Arve Olsen i Kommunikasjonsavdelingen ved UiA, som er prosjektleder for årets Forsker Grand Prix i Agder.

Olsen forteller at Forsker Grand Prix er en del av de nasjonale Forskningsdagene. Det er en lidenskapelig, lystbetont og begivenhetsrik konkurranse hvor publikum risikerer å lære noe nytt og spennende.

MØT KANDIDATENE HER

Legger ut 80 billetter i dag

Regionfinalen for Agder går av stabelen 23. september, der de seks ph.d.-forskerne som er med, har fire minutter på seg til å engasjere deg med fortellingen om sin egen forskning. Deltakeren er en fin blanding ph.d-stipendiater fra Universitetet i Agder og Sørlandet sykehus.

– Det er ingen lett oppgave, og disse modige forskerne fortjener både intens klapping, heiarop og positiv energi fra salen. Det blir moro – og lærerikt for alle, sier Olsen.

I alt legges det ut 80 gratis billetter/påmelding til årets Forsker Grand Prix i Agder i dag. Billettene er tilgjengelige etter førstemann-til -mølla-prinsippet.

– Kick Scene har egentlig plass til mange flere, men smittevernreglene gjør at det er svært begrenset med plasser på et arrangement som dette, sier Jan Arve Olsen.

Publikum og fagdommere stemmer

Publikum og fagdommere stemmer frem den som vinner. Publikumsstemmene teller 50 prosent, så hver stemme teller!

I dommerpanelet sitter Siren Marcussen Neset fra forskningsstiftelsen Norce, skuespiller Lars Emil Nielsen ved bl.a. Kilden, og journalist Siv Kristin Sællmann i NRK Sørlandet. Kari Byklum i kommunikasjonsbyrået aStory er kveldens konferansier.

– Gjelder å være en god formidler

Informasjonssjefen fortellere at selv om konkurransekvelden i Kristiansand er et mål i seg selv, ligger hovedgevinsten for deltakeren i et halvårig formidlingskurs om de åtte deltakerne gjennomfører før de går på scenen for alvor. I dette lærer de langt mer enn de fleste om hva som skal til for å bli en god fag-formidler, samt hvordan de kan formidle forskning og vitenskap på en god måte til et publikum utenfor fagkretsen sin.

– Siden mai har et fantastisk team undervist og veiledet kandidatene både på scenen og via zoom. Teamet består av seniorrådgiver Arne Martin Larsen og rådgiver Thomas Eikeland Fiskå fra Kommunikasjonsavdelingen, førstelektor Andreas Aase fra Fakultet for humaniora og pedagogikk, og førstelektor Ida Fugli fra Fakultet for kunstfag.

– Det er ikke bare-bare å presentere forskningen sin på en enkel, forståelig, interessant og underholdende måte. Jeg er imidlertid imponert over kandidatene så langt – og gleder meg til å se det ferdige showet! sier Jan Arve Olsen.