Ledelse på godt og vondt

Ambisiøse økonomi- og markedsføringsstudenter fikk høre om både de lyse og mørke sidene av lederansvar på årets Norge på nytt-konferanse.

Terje Sporsem på Norge på nytt

Komiker Terje Sporsem var konferansier på Norge på nytt 2015.

Norge på nytt er en næringslivskonferanse arrangert av frivillige studenter ved Handelshøyskolene ved BI i Kristiansand og Universitetet i Agder.

Rundt 400 publikummere i Kilden, de fleste av dem studenter innenfor økonomi og markedsføring ved UiA og BI, fikk torsdag 19. mars råd om ledelse fra et knippe erfarne lederskikkelser.

- Ledelse handler om relasjoner

Hanne Kristin Rohde var dagens første foredragsholder. Hun har lang erfaring fra ledelse i politiet og var blant annet involvert i etterforskningene av 22. juli-terroren i 2011 og Sigrid-saken året etter.

- Jeg tror ikke det nytter å være én type leder. Man må være én type leder for hver medarbeider man har, fordi ansatte har forskjellige behov til ledelse, var Hanne Kristin Rohdes budskap til de unge lederspirene.

- Ledelse handler om relasjoner, sa damen som nå har sluttet i politiet for å bli forfatter og foredragsholder om relasjonsledelse.

Praksis og utveksling

Steffen Syvertsen er 39 år og allerede konserndirektør i Agder Energi. I tillegg til å markedsføre egen bedrift som del av løsningen på klimaproblemene, gav han også studentene gode tips om karriereveien.

- Jeg har konsentrert meg om å være god der jeg er, og ikke tenkt så mye på hvor jeg skal. Jeg har også sagt ja når jeg har fått utfordringer, sa konserndirektøren.

Han understreket også hvor viktig både utenlandsopphold og praktisk erfaring fra for eksempel internships er for å bli en attraktiv kandidat for arbeidslivet.

Steffen Syvertsen fra Agder Energi

Konserndirektør Steffen Syvertsen påpekte betydningen av internasjonal kompetanse og praktisk erfaring.

Frist meg ikke inn i ledelse

Øystein Bonvik hadde et litt annet perspektiv på ledelse. Kommunikasjonsrådgiveren, som blant annet var med på å bygge opp og lede PR-operatørene, drømte om å bli leder i elleve år.

- Jeg angret etter to uker i lederstolen. Alle som hadde sagt at jeg ikke kom til å egne meg som leder, fikk rett, sa Bonvik, som allerede da han var skoleelev likte å gjøre gruppeoppgaver alene.

I sine år som leder måtte han blant annet minne seg selv på å si “gratulerer” når ansatte varslet om at de ventet barn.

- Jeg var totalt uegnet. I tillegg fikk jeg ikke tid til å gjøre deg jeg var best på og interesserte meg for, fordi all tiden gikk til medarbeidersamtaler og timelister, fortalte Bonvik som har skrevet boken “Frist meg ikke inn i ledelse” om sine erfaringer.

Øystein Bonvik på Norge på nytt

Kommunikasjonsrådgiver Øystein Bonvik har skrevet boken "Frist meg ikke inn i ledelse", og forklarte hvorfor han etter to uker som leder skjønte at han ikke var egnet.

Godt gjennomført

I tillegg til disse tre, var også rekrutterer Erik Solér, BI-leder Kris Haanes og gründer Belinda Bjerke på scenen for å dele sin innsikt og erfaringer. Konferansier og komiker Terje Sporsem sørget for latter og gode overganger mellom foredragene.

Leder for årets konferanse, Martin Herman Sørensen, sier de i år prøvde å åpne opp temaet for konferansen for flere enn økonomistudentene.

- Vi har fått gode tilbakemeldinger på årets innhold, også fra andre enn økonomistudenter. Arrangementet ble gjennomført på en god måte, sier Sørensen.

Les mer om konferansen på Norge på nytts nettsider.

Ansatte ved Handelshøyskolen UiA

Selvsagt var også en del ansatte fra UiA og BI tilstede på den studentarrangerte konferansen.