0
Hopp til hovedinnhold

Lav og lekker

Da vårsola endelig tittet fram for alvor, var ikke studentene i Align Racing sene med å rulle formelbilen ut på veien for første gang. Til sommeren kjører de baneløp i England.

Racerbil, foto

FØRSTE UTENDØRS-TEST: Rett før påske satt studentene rammen og hjulene ut på veien. For første gang fikk de et virkelig inntrykk av hvordan racerbilen vil bli. (Foto: Jan Arve Olsen).

De 65 studentene i Align Racing har siden i fjor høst arbeidet i hundrevis av kvelds- og helgetimer med prosjektet sitt: Å lage en formel-bil som de kan konkurrere med på den berømte Silverstone-banen i England til sommeren.

I løpet av vinteren har de designet, sveiset, overhalt, justert og utviklet det aller meste som skal til for å lage en bil – alt fra rammeverk til pedaler, ratt og motor. Nå etter påske begynner arbeidet med å skru det hele sammen.

Se også: Racerbilen tar form

Ut på veien

Men før de tok påskefri, måtte studentene se hvordan det hele vil ta seg ut. Så da solen tittet fram fredag før påske, de bar rammeverk og hjul ut fra verkstedlokalene i MIL-labben i Grimstad og satt det sammen til et skinn av en bil. Med sjåfør og ratt oppi.

Sigurd Tollevik, foto

SJÅFØREN: Sigurd Tollevik er en av fem sjåfører på racerbilen. Han fikk jobben etter å ha skåret topp på gjennomsnittskjøring. (Foto: Jan Arve Olsen).

- Det var egentlig helt utrolig å sette seg ned i setet med hjelm på. For første gang fikk jeg faktisk en slags følelse for hvordan det kan bli å kjøre bilen, sier Sigurd Tollevik, som til daglig er mekatronikk-student i Grimstad, men som i racingprosjektet er teknisk sjef og en av fem sjåfører på bilen.

Mange kvaliteter

Align Racing har flere sjåfører fordi de trenger sjåfører med ulike egenskaper: Minst én må være god til å kjøre svingete, én må være god til å kjøre fort, og én må være god til å kjøre på gjennomsnittstid.

For konkurransen i England består nemlig ikke bare i å kjøre fort.  Man skal også kjøre godt. Oppgaven består imidlertid kanskje mer i å utvikle og lage en prototype for en enkeltseters racerbil for autocross eller sprint racing, og presentere den til et hypotetisk produksjonsfirma. Bilen må være rimelig å lage og enkel å vedlikeholde. Og den må være pålitelig, med høy ytelse når det gjelder akselerasjon, bremsing og håndteringskvalitet. En rekke tester blir gjennomført.

Andre kvaliteter som det legges vekt på er design, ingeniørfaglig utmerkelse og drivstofforbruk.  Som en del av konkurransen må teamet også demonstrere logikken bak forslaget sitt samt vise at det kan støtte en levedyktig forretningsmodell for både utvikler og produksjonsfirma.

Fire studenter monterer en racerbil, foto

MÅTTE BARE: De bare måtte se hvordan racerbilen vil ta seg ut. Fra venstre Jørgen Anker Olsen, Sigurd «The Stig» Tolevik, Nora Kvingedal Rogne og Andreas K. Fjetland. (Foto: Jan Arve Olsen).

Klar i slutten av april

Arbeidet utover våren består i første rekke nå å ferdigstille bilen så mye som mulig mot slutten av april. Da monteres chassis, motor og hjul, og ellers alt som kan bli ferdig. Alt sammen mens studentene samtidig forbereder seg til eksamenene de skal ha som en del av sine ordinære studier.

- Vi har et klart mål om at så mye som mulig på bilen skal være ferdig i slutten av måneden. Etter det går vi inn i en ny fase, der kjøring og utprøving står sentralt. Det blir utrolig spennende. Til nå har det meste av arbeidet foregått på dataskjermer og i verkstedet. Men snart tar vi bilen for alvor ut under åpen himmel, sier Andreas K. Fjetland, leder av markedsføringsavdelingen til Align Racing, og til mekatronikk master-student.

Nora Kvingedal Rogne, foto

LÆRERIKT: - En lærer en masse på et prosjekt som dette, sier Nora Kvingedal Rogne, som til daglig studerer økonomi- og administrasjon på UiA, men som i Align Racing er HR-konsulent med blant annet ansvar for god intern kommunikasjon mellom de 64 deltakerne i prosjektet. Bak filmer multimediastudent Johannes Skrede Østevik begivenheten som en del av prosjektets visuelle markedsføring. (Foto: Jan Arve Olsen).

Jørgen Anker Olsen, foto

GIR MYE: Det er moro å være med. Samtidig gir det mye tilbake på en rekke områder, sier Jørgen Anker Olsen som blant annet har vært med på å designe pedalene til bilen. Til daglig er har bachelorstudent i mekatronikk. (Foto: Jan Arve Olsen).

Andreas K. Fjetland, foto

STÅR PÅ: - Jeg er utrolig imponert over alle som står på for å få dette til. Det er et stort og komplisert prosjekt der alle bidrag er verdifulle, sier Andreas K. Fjetland, leder av markedsføringsavdelingen til Align Racing, og til mekatronikk master-student. (Foto: Jan Arve Olsen).

Seks studenter jobber med en motor i verksted, foto.

EGET VERKSTED: Studentene låner lokaler i MIL-laben i Grimstad. Her fra verkstedrommet. På bordet ligger motoren, som nå er modifisert etter reglene for konkurransen Student Formula. Det er en 600 ccm stor Suzuki-motor, tatt fra en 14 år gammel road-racer motorsykkel kjøpt fra Sandefjord. Motoren er strupet fra 120 ned til 60 hestekrefter. Slik er konkurransereglene. Det er gjort ved å halvere luftinntaket gjennom et egendesignet firearmet inntaksrør. (Foto: Jan Arve Olsen).

Student Sigurd «The Stig» Tollevik ved siden av formelbilen han kjører, foto

THE STIG: Som hentet rett fra tv-programmet Top Gir – Sigurd «The Stig» Tollevik, en av fem sjåfører på bilen. (Foto: Jan Arve Olsen).

UiA-studentenes formelbil, foto

SLIK BLIR DEN: Første inntrykk av formelbilen til studentene ved UiA. (Foto: Jan Arve Olsen).

Send studiet på mail