Lanserer podkast om skeive i Agder

QiA – Skeiv i Agder lar deg bli kjent med mennesker som utfordrer normer og forestillinger rundt kjønn, seksualitet, kropp og tro.

Omslaget til podkasten
Podkasten QiA – Skeiv i Agder er laget for et bredt publikum, og publiserer fem episoder i løpet av sommeren. Fra venstre: Elanor Halvorsen Brendmo, Tonje Moser og Thea Litschi. (Foto: Tomas Gunnarson)

– Selv kom jeg ikke ut som skeiv før jeg var 32, og da kjente jeg ingen andre skeive kristne i hele Kristiansand. Om jeg hadde visst at det var andre ville det vært lettere å komme ut før.

Det sier Katrine Torvik, leder for Skeivt kristent nettverk i Kristiansand. Hun er gjest i episoden Skeiv og troende i den nye podkasten QiA – Skeiv i Agder. Podkasten er laget av kompetanseenheten for kjønns- og seksualitetsmangofold på Universitetet i Agder (UiA).

– Vi skeive bærer med oss fordommer som alle andre. En av disse fordommene er at religiøst troende er mindre frie. Vi ville vise at det er mange gode sider ved tro, og vi ville snakke med Skeivt kristent nettverk som mener det er viktig å beholde troen selv om man er skeiv, sier produsent Tonje Moser.

Hun har bakgrunn blant annet fra Radio Nova og radiOrakel, som går for å være verdens eldste kvinneradio.

I QiA – Skeiv i Agder blir du kjent med ulike mennesker i og utenfor Agder som utfordrer normer og forestillinger rundt kjønn, seksualitet, kropp eller tro. Podkasten er laget for et allment publikum, og passer for alle som er nysgjerrige på temaene som tas opp.

Om kvinnelig maskulinitet

Podkasten kommer med fem episoder i sommer. Den andre episoden er allerede publisert. Den handler om kvinnelig maskulinitet. Der snakker Moser med Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness som jobber som utøvende dansekunstnere og skribenter.

Episoden handler om deres arbeid med prosjektet Butch tribute, om kjønn, seksuell orientering og dansekunst, samt om rommet og erfaringene som oppstår når fenomenet kvinnelig maskulinitet blir utforsket.

– Kvinnelig maskulinitet er noe som mangler i medie- og kulturbildet, og det er ikke noe som er tatt mye opp i kjønnsforskningen i Norge, sier Moser.

Tror på podkastmediet

Hver episode i podkasten kommer med en leseliste for dem som vil lære mer om temaet. Selv tar Moser til orde for mer bruk av podkast i undervisningen på norske læresteder.

– Jeg tror det har et stort potensial om det blir gjort bra. Det ville vært gull om jeg hadde en podkast om Pierre Bourdieu sine sentrale perspektiver da jeg studerte, sier hun.

Moser mener podkastserier tilskudd til kompliserte teorier på pensum også handler om tilrettelegging for studenter som lærer på andre måter, eller som ikke kan møte opp ved sykdom eller omsorgsarbeid.

– Det er en anbefaling at norske studiesteder gjør dette. Nesten en ordre, legger hun til med et smil.