Jump to main content

Lanserer Norges første masterkurs i crowdfunding

Studieåret 2018 byr på en unik mulighet for masterstudenter på Handelshøyskolen ved UiA.

Hender som legges oppå hverandre, foto.
Crowdfunding er både en finansieringsmodell og en måte å få tilbakemeldinger fra fremtidige brukere.

Fra i høst kan Handelshøyskolen ved UiA tilby et eget kurs i crowdfunding for masterstudenter. Studentene skal få jobbe med ekte kampanjer for selskaper, i tillegg til å få undervisning.

- Vi begynte med forskning og undervisning av crowdfunding i 2012, og bestemte oss tidlig for at vi ville bli gode på dette. I dag holder vi et internasjonalt nivå, og ønsker å gi masterstudenter bedre innsikt i forskjellige sider av dette, sier Rotem Shneor. Han er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen ved UiA, og en av Norges fremste eksperter på crowdfunding.

Vanskelig start

Crowdfunding er en finansieringsmåte som samler inn små beløp fra mange mennesker, og brukes for å få støtte til nye ideer og produkter. Det gir også potensielle kunder en sjanse til å gi tilbakemeldinger og ønsker direkte til produktutvikleren. Men starten av en slik prosess kan være vanskelig.

- Vi har sett at det er vanskelig å få tak i tidlig finansiering av crowdfundingkampanjer. Derfor ønsker vi å gi studentene erfaring med denne finansieringsmåten i reelle situasjoner, samtidig som de får undervisning om teorier og strategier, sier Shneor.

Professor Rotem Shneor at the School of Business and Law at UiA.

Professor Rotem Shneor ved Handelshøyskolen ved UiA.

Samarbeid med Innovasjon Norge

Kurset har fått navnet ORG-457, og er organisert i samarbeid med Innovasjon Norge. Flere enn 20 firmaer og organisasjoner har sagt seg villige til å være med, og målet er å gjøre masterkurset større til neste år.

- I år er masterkurset bare åpent for masterstudenter ved Handelshøyskolen ved UiA, men vi ønsker å utvide det til alle masterstudenter på UiA. Både ingeniører, musikere, frilansere og andre kan få stor nytte av mer kunnskap om crowdfunding, sier Shneor.